Przejdź na stronę główną Interia.pl
Reklama

„Płać albo płacz”: Co robić, gdy haker przejmie nasz komputer?

- Z punktu widzenia cyberprzestępców wszyscy jesteśmy celem – mówi w rozmowie z Interią Jakub Syta, dyrektor Biura Zarządzania Usługami Bezpieczeństwa Exatel. Co robić jeśli dostęp do danych na komputerze zostały zablokowane? Czy w walce z cyberprzestępcami użytkownicy internetu są zdani jedynie na siebie? Gdzie szukać pomocy i – przede wszystkim jak nie paść ofiarą ataku?

Kto jest najbardziej narażony na atak? - Na to pytanie odpowiedź nie jest aż taka łatwa, jak może się wydawać. De facto wszyscy jesteśmy narażeni. Jeśli chodzi o przestępców to nie jest dla nich istotne kogo tak naprawdę atakują. Bardzo często narzędzia, które wykorzystują są zautomatyzowane. Atakują każdy istotny cel, który jest dostępny w internecie. To, co naprawdę rozróżnia różne grupy (osoby fizyczne, małe firmy, duże korporacje, administrację publiczną - przyp. red.), to tylko możliwości obrony - mów Syta.

W rozmowie również:

Reklama

*Dlaczego pomimo tego, że atak WannaCry wykorzystywał znaną lukę w systemie operacyjnym, zarażonych zostało ok. 200 mln komputerów?

*Czy korzystając z telefonów każdego dnia jesteśmy bardziej narażeni na ataki, niż z komputerów stacjonarnych?

*Czy powinniśmy płacić okup, gdy cyberprzestępcy wykradną nasze dane bądź zablokują do nich dostęp?

Rozmawiał Bartosz Bednarz

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: atak hakerski | internet | cyberbezpieczeństwo

Partnerzy serwisu

PKO BP KGHM