Przejdź na stronę główną Interia.pl
Reklama

Co wpływa na decyzje zawodowe młodych

Są ambitni, ciekawi świata, zdeterminowani, ale zagubieni. Młodzi Polacy potrzebują pomocy przy wyborze drogi życiowej - wynika z raportu Deloitte przygotowanego na zlecenie Coca-Coli. Mają też zawyżone oczekiwania w stosunku do swoich możliwości. - Chcemy pokazać rynek pracy takim, jak on naprawdę wygląda. Wyciągnąć rękę, pomóc w zaplanowaniu przyszłości - podkreśla Anna Solarek, dyrektor ds. komunikacji w Coca-Coli.

Z badania wynika, że 60 proc. młodych deklaruje chęć ciągłej nauki i jest gotowa pogłębiać doświadczenia zawodowe. Jednak za potrzebami młodych nie nadąża system edukacji. Ankietowani czują się pozostawieni samym sobie i deklarują, że na żadnym etapie nauki nie doświadczyli pomocy w rozwijaniu talentów i wyborze drogi zawodowej. Większość uczniów szkół średnich i wyższych oczekuje jej od dorosłych.

- Jednak najczęściej korzystają z pomocy rówieśników i internetu, głównie mediów społecznościowych. Wśród uczniów szkół podstawowych i średnich pomocna okazuje się też rodzina - wylicza Julia Patorska z Deloitte. Przy wyborze zatrudnienia najważniejsza jest bliskość miejsca pracy, a dopiero na drugim miejscu zarobki. Poglądy dotyczące wykonywanego zajęcia zmieniają się z wiekiem, młodsi ankietowani stawiają na ciekawą pracę. Starsi - na stabilność. 

Reklama

Zawodzi też doradztwo zawodowe. Niewielu młodych korzysta z porad specjalistów dostępnych dzięki szkole, uczelniom i urzędom pracy. Ten rodzaj wsparcia pochwaliło zaledwie 4 proc. uczestników sondażu. A ponad 21 proc. przyznało, że "raczej z niego korzystają". Dlatego - zdaniem autorów raportu - należy wprowadzić zmiany do programów szkół podstawowych, zawodowych, średnich i wyższych. Ich celem powinno być uczenie kompetencji, podejmowania decyzji i motywacji. Należałoby też zwiększyć dostępność i podnieść jakość bezpłatnych kursów. A także unowocześnić system doradztwa zawodowego.

Wybór ścieżki zawodowej zależy nie tylko od chęci, ale też miejsca zamieszkania. Więcej barier w realizowaniu planów zawodowych i edukacyjnych napotykają młodzi z miejscowości i miast do 100 tysięcy mieszkańców. Twierdzą, że mają gorszy dostęp do dobrych uczelni, doradztwa zawodowego i jest im trudniej znaleźć dobrze płatną pracę. W praktyce przekłada się to na niską samoocenę i niższe oczekiwania odnośnie przyszłych zarobków. - Dlatego ważne jest zmniejszanie barier i wyrównywanie szans. Chodzi na przykład o zwiększenie mobilności i łatwiejszy dostęp do transportu publicznego. Pamiętajmy, że im większa mobilność, tym większa efektywność pracy - argumentowała Julia Paterska.

Z inicjatywy Coca-Coli, od 4. października młodzi będą mogli korzystać z platformy yep.academy - miejsca wymiany doświadczeń, ale przede wszystkim doradztwa zawodowego. Zainteresowany będzie mógł przejść szczegółowy test, który wskaże jego cechy osobowości i pomoże przy wyborze pracy. Dowie się na czym polegają konkretne zawody i ściągnie aplikację na podstawie której będzie mógł obliczyć, ile kosztować będzie planowany przez niego standard życia. - Zwykle okazuje się, że jest o wiele droższy niż myślano - informuje Olga Legosz, twórczyni programu yep.academii i wiceprezes Fundacji Sukces Pisany Szminką. Na yep.academy będą też umieszczane ogłoszenia o pracy, ale tylko te skierowane do młodych i posiadające szczegółowy opis wymagań. Za pośrednictwem platformy chętni będą mogli też wziąć udział w programie mentoringowym, dzięki któremu spędzą dzień w miejscu pracy, którą są zainteresowani. Ponieważ brakuje fachowców platforma będzie promowała szkolnictwo zawodowe. Wykonujący zawody stolarzy, elektryków czy fryzjerów w nagranych filmach sami opowiedzą o swoim dniu pracy.

Z danych GUS wynika, że do 2050 roku liczba osób w wieku produkcyjnym, czyli między 18 a 64 rokiem życia spadnie o 8 milionów w porównaniu do 2015 roku. - To duże zagrożenie dla gospodarki, problem społeczny a przede wszystkim ogromne wyzwanie dla nas jako pracodawców - powiedziała Anna Solarek. Przypomniała, że młodzi, czyli osoby między 18 a 26 rokiem życia, to dziś co dziesiąty mieszkaniec Polski.

EW

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Coca-Cola

Partnerzy serwisu

PKO BP KGHM