Przejdź na stronę główną Interia.pl
Reklama

Będzie zdrowiej w sklepach i restauracjach

Koalicja producentów żywności, dystrybutorów i restauratorów przy udziale ekspertów zadba o lepsze żywienie Polaków. O co chodzi? Przedstawiciele Instytutu Żywności i Żywienia, Polskiej Federacja Producentów Żywności Związek Pracodawców (PFPŻ ZP), Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji (POHiD), POLBISCO – Stowarzyszenia Polskich Producentów Wyrobów Czekoladowych i Cukierniczych oraz Związku Pracodawców Hoteli, Restauracji i Cateringu podpisali właśnie list intencyjny na rzecz współpracy w zakresie optymalizacji wartości energetycznej lub/i składu produktów spożywczych.

- W proces walki z otyłością muszą się zaangażować wszyscy. Musimy wyhamować narastanie problemu nadwagi i otyłości. Problem jest znaczący, bo według prognoz w 2020 roku 21 proc. kobiet i 18 proc. mężczyzn będzie zmagało się z otyłością. Dla porównania w 2014 roku było to odpowiednio 14,9 i 10,8 proc. - zwraca uwagę prof. dr hab. Mirosław Jarosz, dyrektor Instytutu Żywności i Żywienia. - Na szczęście zarówno Komisja Europejska jak i Światowa Organizacja Zdrowia podejmują wiele inicjatyw w zakresie żywienia i poprawy jakości żywności. Ta inicjatywa wpisuje się w te działania, które muszą być jeszcze bardziej zdecydowane, bo problem otyłości zaczyna dotyczyć także coraz większą liczbę dzieci - dodaje Jarosz.

Reklama

Eksperci podkreślają, że celem działań producentów i dystrybutorów powinno być obniżanie spożycia soli i cukrów, a także zawartości tłuszczu w produktach spożywczych. Tzw. reformulacja i ulepszanie produktów powinno być elementem polityki zdrowia publicznego. Rekomendacje unijne zakładają cel obniżenie ilości cukrów dodanych do 2020 roku o co najmniej 10 proc. wobec końca 2015 roku.

- Współpraca nauki i przemysłu w tej dziedzinie niewątpliwie może przyczynić się do poprawy jakości żywieniowej żywności w Polsce oraz korzystnych zmian w obszarze zdrowia publicznego - ocenia Jarosz.

Podpisanie listu intencyjnego o współpracy w zakresie optymalizacji produktów spożywczych w Polsce wpisuje się w aktualne zalecenia Unii Europejskiej, co podkreślał przewodniczący Europejskiej Platformy ds. Diety, Aktywności Fizycznej i Zdrowia ­ Wojciech Kałamarz.

- Unia Europejska zaleca krajom członkowskim wprowadzanie krajowych planów ulepszania produktów spożywczych. Rekomendowane jest podejmowanie działań przy współpracy z producentami żywności, sprzedawcami detalicznymi oraz sektorem gastronomii - powiedział Kałamarz.

- Ta inicjatywa przyniesie korzyści konsumentom. A musimy pamiętać, że już ponad połowa dorosłych Europejczyków ma nadwagę lub jest otyła, ten problem dotyczy jednego na troje dzieci w Europie. Dlatego należy promować zdrowe diety, zwiększać dostępność zdrowych produktów. Musimy stworzyć szansę na prowadzenie zdrowego trybu życia - dodał Wojciech Kałamarz.

Sygnatariusze porozumienia zakładają działania na rzecz podwyższenia wszędzie tam, gdzie to możliwe zawartości składników uznawanych za korzystne dla zdrowia, np. błonnika, pełnych ziaren, owoców, warzyw czy produktów mlecznych. Przemysł prowadzi również działania na rzecz zróżnicowania wielkości opakowań i lepszego ich dopasowania do potrzeb konsumentów.

- Producenci żywności od wielu lat podejmują skuteczne działania na rzecz poprawy jakości żywieniowej produktów spożywczych. Osiągają to poprzez innowacje oraz, tam gdzie to możliwe i właściwe, reformulację produktów - dodaje Andrzej Gantner, dyrektor generalny i członek zarządu Polskiej Federacji Producentów Żywności.

Planowane działania sygnatariuszy porozumienia zakładają: rozwiązania promujące świadomą konsumpcję, m.in.: wzrost asortymentu produktów o zróżnicowanej wielkości opakowań (porcji), modyfikacje składu i profilu żywieniowego produktu, tam gdzie jest to możliwe, pełną informację żywieniową dla konsumenta, odpowiedzialną komunikację marketingową do dzieci oraz promowanie zdrowego stylu życia.

W inicjatywę zaangażowana jest Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji, skupiająca największe sieci handlowe.

- Nasza rola jest istotna ze względu na dobór produktów do sklepów, możemy mieć także wpływ na składniki produktów sprzedawanych pod markami własnymi. Już dziś organizujemy szereg kampanii edukacyjnych. Chodzi nam o odpowiedzialne podejście do klientów, którym chcemy pomóc w budowaniu lepszej kondycji zdrowotnej. A mamy przecież dostęp do milionowej armii klientów - wskazuje Renata Juszkiewicz, prezes Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.

Współpraca na rzecz optymalizacji wartości energetycznej lub/i składu produktów spożywczych w Polsce będzie przebiegać również przy współpracy z sektorem gastronomii i cateringu.

- Małymi krokami musimy iść w kierunku wytyczanym przez świadomość zdrowego życia, jesteśmy gotowi to zrobić przy założeniu że to nie wywróci biznesu gastronomicznego - dodał Marcin Zawadzki, prezes Związku Pracodawców Hoteli, Restauracji i Cateringu.

pb

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: żywność

Partnerzy serwisu

PKO BP KGHM