Przejdź na stronę główną Interia.pl
Reklama

Będzie łatwiej korzystać z e-usług

To będzie duże ułatwienie dla internautów. Za dużo loginów do zapamiętania? Od 2018 będzie łatwiej.

Od przyszłego roku zamiast dziesiątek haseł do różnych serwisów internetowych, ubezpieczeniowych czy e-sklepów będzie można używać identyfikatora bankowego, ale w bezpieczny sposób. Zacznie działać opracowana przez KIR usługa mojeID, która pozwoli na elektroniczne potwierdzanie tożsamości, umożliwiając łatwy dostęp zarówno do publicznych jak i komercyjnych usług on-line, także tych, które wymagają "silnego" uwierzytelnienia np. w prywatnych lecznicach medycznych.

Jeśli się upowszechni, będzie olbrzymim ułatwieniem dla zwykłych użytkowników, bo dziś coraz trudniej zapamiętać dziesiątki haseł i loginów, a czynności wykonywanych przez internet będzie coraz więcej.

Reklama

Już teraz za pomocą bankowości elektronicznej można założyć Profil Zaufany pozwalający zdalnie załatwiać sprawy urzędowe, a już wkrótce będzie to możliwe także w komercyjnych instytucjach.

Rewolucja w sposobie funkcjonowania w cyfrowym świecie

Usługę mojeID wiosną bieżącego roku zapowiedział w wywiadzie dla Interii prezes Krajowej Izby Rozliczeniowej (KIR) Piotr Alicki (http://biznes.interia.pl/wiadomosci/news/bankowe-id-ulatwi-zycie-polakow,2502200,4199), a teraz zbliża się moment jej startu.

- W grudniu KIR uruchomił pilotaż z węzłem krajowym, testując mechanizm zdalnej identyfikacji do wybranych usług sektora publicznego. Integracja mojeID z węzłem krajowym pozwoli na zaoferowanie pełnej funkcjonalności usługi, jako jednego uniwersalnego narzędzia zdalnego uwierzytelniania w sektorze prywatnym i w administracji. W I kwartale 2018 roku w mojeID pojawią się duże banki jako dostawcy tożsamości oraz dostawcy usług w obszarze rynku komercyjnego. Przewidujemy, że jeszcze w pierwszej połowie roku z usługi będzie mogło skorzystać 80 proc. klientów banków - mówi Robert Trętowski, wiceprezes KIR.

Tempo wdrażania zależy od zainteresowania i przygotowania po stronie poszczególnych firm i banków. W fazie testowej uczestniczy kilka banków, przygotowują się także dostawcy usług - podmioty sektora komercyjnego.

- W tej chwili prowadzimy rozmowy z kilkudziesięcioma firmami z takich branż jak ubezpieczenia, medycyna czy telekomunikacja. W kolejnych kwartałach planujemy sukcesywnie zwiększać liczbę banków oraz dostawców usług. Zdalne potwierdzenie tożsamości jest warunkiem koniecznym do rozwoju usług cyfrowych na szeroką skalę - podkreśla wiceprezes KIR.

Opracowana przez KIR usługa mojeID pozwala na elektroniczne potwierdzanie tożsamości, umożliwiając łatwy dostęp do publicznych i komercyjnych usług on-line, także tych wymagających silnego uwierzytelnienia. Weryfikacja tożsamości w mojeID odbywa się poprzez wykorzystanie zaufanego źródła danych, pochodzących od podmiotów będących dostawcami tożsamości. Mogą być nimi np. banki, wykorzystujące w celu uwierzytelnienia użytkownika w bankowości elektronicznej login i hasło oraz - jako drugi czynnik - np. kod SMS. Dzięki temu z własnej kanapy będzie można przeprowadzić działania, które dotychczas wymagały osobistego kontaktu z urzędem lub usługodawcą. W oparciu o mojeID możliwe będzie rozwijanie nowoczesnych i bezpiecznych usług cyfrowych - np. w zakresie opieki zdrowotnej - na dużo większą skalę niż dotychczas.

Jak to będzie działać?

Tłumacząc obrazowo, na stronie internetowej danej instytucji  z usług, której korzystamy wyświetli się kafelek "zaloguj się z mojeID". Po kliknięciu pokażą się ikonki banków, które umożliwiają taką identyfikację i klient będzie mógł wybrać, przez który z nich chce się uwierzytelnić. Dalej wygląda to tak samo jak przy płatnościach typu pay-by-link w sklepach internetowych: zostajemy przekierowani automatycznie na stronę banku i tam wpisujemy login i hasło.

Warto podkreślić, że sprawdzanie tożsamości odbywa się w systemach bankowych, a firma komercyjna dostaje jedynie komunikat czy dana osoba to rzeczywiście ten konkretny Kowalski, z danym Peselem. Proces jest tak skonstruowany, że np. sklep internetowy, ubezpieczyciel czy telekom nie ma wglądu w loginy bankowe. A z drugiej strony bank nie widzi jakie czynności klient wykonuje w danej instytucji i nie ma dostępu do jego danych na portalu, któremu weryfikuje tożsamość użytkownika.

Po udostępnieniu usługi mojeID, KIR wdroży również elektroniczny podpis w chmurze, umożliwiając uzupełnienie zdalnego potwierdzania tożsamości o usługę zdalnego zawierania prawnie wiążących zobowiązań. To z kolei oznacza, że zamiast przesyłania umów kurierem będzie je można zawrzeć elektronicznie.

- Elektroniczny podpis w chmurze i mojeID to usługi, które postrzegamy jako komplementarne. W obu przypadkach będziemy się opierać na tych samych dostawcach tożsamości - podkreśla Robert Trętowski.

Monika Krześniak-Sajewicz

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: profil zaufany

Partnerzy serwisu

PKO BP KGHM