Przejdź na stronę główną Interia.pl
Reklama

Szybowiec wysokościowy Perlan 2 zbliża się do pułapu 16 tys. metrów

Airbus Perlan Mission II program lotów wysokościowego szybowca Perlan2 pozwolił na uzyskanie pułapu 52 172 stóp (15 902 metrów). Planowane są loty do pułapu 90-100 tys. stóp (27 432-30 480 m).

Rekordowy lot w ramach Mission II odbył się w Patagonii, w Argentynie. Jest to zarazem pobicie rekordu ustanowionego przez poprzedni szybowiec doświadczalny Perlan 1 w 2006 roku.

Pierwszy pilot Jim Payne i drugi pilot Morgan Sandercock odbyli historyczny lot Perlanem 2 z międzynarodowego portu lotniczego Comandante Armando Tola w El Calafate w Argentynie, bijąc poprzedni rekord 50 727 stóp (15 461 metrów), który został ustanowiony przez założyciela Projektu Perlan Einara Enevoldsona i głównego sponsora projektu Steva’a Fossetta w niehermetyzowanym Perlanie 1.

Reklama

Loty szybowcem stratosferycznym wykorzystują znane od 1932 roku zjawisko fal rotorowych (rotorów), które występują w obszarach wysokich gór. Szczególnie intensywne są one na obszarach górskich położonych w okolicach biegunów. Pionierami wykorzystywania rotorów byli m.in. szybownicy polscy latający w ten sposób nad Tatrami w latach 50-60 XX wieku i zdobywający dzięki rotorom Diamentowe Odznaki Szybowcowe. Rotory, to wstępujące prądy powietrza, ułożone piętrowo. W Polsce, najwyższy trzeci rotor, może wprowadzić szybownika na wysokość nieco powyżej 10 tys. m, zaś obszar wokół El Calafate, otoczony argentyńskimi Andami, to jedno z tych nielicznych miejsc, w których wstępujące prądy powietrzne mogą sięgać stratosfery.

W trakcie lotu Perlan 2 wykonywane są eksperymenty związane z takimi zagadnieniami, jak czynniki wpływające na zmiany klimatu albo wpływ promieniowania na pilotów na dużych wysokościach.

Po zakończeniu sezonu szybowania na  rotorach w Argentynie, Airbus Perlan Mission II powróci do Minden w Nevadzie, gdzie Perlan 2 zostanie przebudowany i zmodyfikowany na podstawie informacji zgromadzonych podczas tegorocznych lotów próbnych. Ostatecznym celem Projektu Perlan jest osiągnięcie pułapu 90 000 stóp (27 500 m), światowego rekordu wysokości dowolnego lotu na skrzydłach silnikowego lub bezsilnikowego. Projekt jest wspierany przez firmę Airbus i grupę innych sponsorów, do której należą Weather Extreme Ltd., United Technologies oraz BRS Aerospace.

MM

INTERIA.PL

Partnerzy serwisu

PKO BP KGHM