Przejdź na stronę główną Interia.pl

Od pomysłu do własnego biznesu – jaki jest patent na sukces?

Mam okazję spotykać się ze start-upami i to jest bardzo inspirujące, bo mają mnóstwo “szalonych” pomysłów. Często jednak młodym ludziom brak umiejętności praktycznych co z takim pomysłem dalej zrobić. Jest wśród nich grupa upartych wizjonerów, którzy pokonują trudności, ale jest też spora grupa mniej wytrwałych, którzy chcieliby mieć wyniki i sukces od razu – mówi Damian Zapłata, członek zarządu Allegro.

Monika Krześniak-Sajewicz, Interia: Za kilka dni kończy się nabór do programu edukacyjnego PFR "Szkoła Pionierów", a Allegro jest partnerem strategicznym i współfinansuje ten projekt. Jak mówił Paweł Borys, szef PFR, nie było łatwo znaleźć prywatne firmy chętne do uczestnictwa w tym programie, który jest dość drogi, a młodym zdolnym osobom oferuje między innymi szkolenie na uniwersytecie w Cambridge. Co skusiło Allegro do przystąpienia do tego projektu?

Reklama

Damian Zapłata, członek zarządu Allegro: - Od wielu lat prowadzimy projekty edukacyjne w ramach inicjatywy Allegro.Tech, w której nasi pracownicy dzielą się wiedzą technologiczną z całą branżą IT w Polsce i nie tylko. W samym 2017 roku było to ponad 100 konferencji i meetupów i 220 prezentacji. Z wiedzy technologicznej przekazanej przez naszych inżynierów skorzystało ponad 30 tysięcy osób. Jesteśmy więc doświadczeni w dzieleniu się wiedzą ze światem. Program Szkoły Pionierów od początku nam się spodobał. Jego koncepcja jest bliska filozofii Allegro z kilku względów. Po pierwsze wspiera konkretne osoby, którym - jesteśmy przekonani - przyniesie duże korzyści. Ma jasne zasady, a my wiemy, że możemy zdolnym, młodym ludziom pomóc merytorycznie. Jesteśmy firmą, która mocno wspiera swoich pracowników i inwestuje w ich rozwój, bo wiemy, że bez tego nie moglibyśmy prowadzić tak innowacyjnego biznesu. W projekcie Szkoła Pionierów mamy możliwość inwestowania w zdolnych ludzi spoza firmy, którzy mają szansę zostać pionierami przedsiębiorczości i innowatorami. Pionierskość i innowacyjność jest wpisana w tożsamość Allegro.

Co oprócz finansowania, Allegro może zaoferować uczestnikom Szkoły Pionierów?

- Uczestnicy projektu spędzą na szkoleniach - w tym w naszej firmie - kilka tygodni. Nasi pracownicy zaangażują się w tym czasie jako mentorzy - praktycy. Uczestnicy, poza ścieżką szkoleń i warsztatów jakie przejdą między innymi na Uniwersytecie w Cambridge, u nas będą mogli swoje pomysły i wizje rozwoju skonfrontować z realiami prawdziwego biznesu. My też byliśmy kiedyś start-upem, a udało się nam stać liderem rynku e-commerce. Mamy więc w tej materii spore doświadczenia wiemy jak to się robi, na co trzeba zwracać uwagę i chcemy się tym podzielić. Otwieramy swoją firmę dla uczestników, którzy będą mogli podejrzeć "od kuchni" jak działamy, zwłaszcza w takich obszarach jak digitalizacja, analityka danych, big data, machine learning. Do tego będą mogli bliżej przyjrzeć się jak współpracujemy z partnerami biznesowymi, a dziś jest to ponad 125 tys. polskich przedsiębiorców. Mamy też doświadczenia w marketingu i tzw. ad-tech czyli technologii reklamowej. Mamy powstały zupełnie od zera zespół tworzący usługi marketingowe dla naszych sprzedawców: Allegro Ads. To doskonały przykład, bo akurat ten projekt zaczął się w ten sposób że wąska grupa pasjonatów w naszej firmie zaczęła rozwijać te usługi, a teraz jest to prężny czterdziestoosobowy dział, tworzący oprogramowanie dla tysięcy sprzedawców.

Czy możliwa jest sytuacja, w której któryś z uczestników przyjdzie z fajnym pomysłem, pasującym do profilu działania Allegro i spodobałby się wam, to mogłaby być wdrożona?

- Oczywiście jesteśmy otwarci na taką sytuację, ale to nie jest cel naszego udziału w programie i taka idea nam nie przyświecała. Natomiast jeśli pojawiłby się taki pomysł, to możemy go przeanalizować pod kątem biznesowym. Jesteśmy platformą, która z jednej strony ma 17 mln kupujących, z drugiej 125 tys. firm, a jednocześnie mamy partnerów, którzy tworzą dodatkowe usługi: analityczne, marketingowe, integrujące mniejsze platformy zakupowe z naszą.

Allegro ze start-upa w szybkim tempie stał się gigantem rynku, ale udaje się to tylko niektórym. Co powoduje, że niektóre dobre pomysły nie przekuwają się w konkretny biznes i nie nabierają skali?

- Dziś zdobycie finansowania jest zdecydowanie łatwiejsze niż kiedyś, jest więcej możliwości pozyskania funduszy na rozwój niż kilkanaście lat temu. To nie jest już główna bariera w tworzeniu i rozwoju biznesów. W ramach Szkoły Pionierów chcemy pracować nad czym innym. Mam okazję spotykać się często ze start-upami i to jest bardzo inspirujące, bo mają mnóstwo “szalonych" pomysłów. Często jednak młodym ludziom brak umiejętności praktycznych co z takim pomysłem dalej zrobić. Jest wśród nich grupa upartych wizjonerów, którzy pokonują trudności, ale jest też spora grupa mniej wytrwałych, którzy chcieliby mieć wyniki i sukces od razu. Dlatego ważne jest uświadomienie, że taki plan działania trzeba rozpisać na lata, a nie na kilka miesięcy. W wielu przypadkach konieczna jest więc zmiana podejścia do robienia własnego biznesu. Często dobre pomysły na biznes powstają w grupie przyjaciół, a w pewnym momencie trzeba przejść na inny, profesjonalny etap. Trzeba przygotować się na takie okoliczności.

A czy są bariery mentalne, które powodują, że młodzi ludzie podchodzą do tego ostrożnie?

- Nie, to się zmieniło. Teraz młodzi ludzie nie mają barier w rozwijaniu się, także w skali międzynarodowej. Młode pokolenie myśli globalnie i to jest dobra zmiana.

Rozmawiała Monika Krześniak-Sajewicz

Szkoła Pionierów PFR to międzynarodowy program edukacyjny dla młodych wizjonerów i przyszłych przedsiębiorców w branżach nowych technologii z całej Polski. Podczas trzech tygodni intensywnych warsztatów w Warszawie oraz tygodniowego pobytu na University of Cambridge w Wielkiej Brytanii 50 uczestników będzie rozwijać teoretyczne i praktyczne umiejętności biznesowe pod okiem wybitnych szkoleniowców. Aplikacje można składać do 26. czerwca przez stronę www.startup.pfr.pl. Program jest organizowany przez Polski Fundusz Rozwoju przy wsparciu partnerów: strategicznego - Allegro, głównego - TDJ oraz społecznego - Fundacji PFR.

Reklama

Najlepsze tematy

Partnerzy serwisu

PKO BP KGHM