Przejdź na stronę główną Interia.pl

ARP wzmacnia kadry dla sektora kosmicznego

- Przygotowywanie kadr dla sektora kosmicznego to jeden z elementów strategii polityki kosmicznej. Nabieranie doskonałości całej branży powinno odbywać się w praktyce - we współpracy nauki z firmami - mówi Jadwiga Emilewicz, minister przedsiębiorczości i technologii. Zwraca także uwagę na znaczenie branży kosmicznej dla gospodarki, nawet pomimo tego, że w Polsce wciąż branża ta jest stosunkowo mała.

- Sektor kosmiczny to z jednej strony najwyższej próby badania i rozwój, badania podstawowe i wdrożeniowe, z drugiej istotna gałąź gospodarki. Dzisiaj, gdyby nie sektor kosmiczny to pociągi nie dojeżdżałyby na czas, nie wypłacalibyśmy pieniędzy z bankomatu czy płacili bezgotówkowo. Przed nami, kiedy mówimy dzisiaj o przemyśle 4.0, o szybkości przekazywania danych, o jakości, doskonałości, szybkości świadczenia usług - zdajemy sobie sprawę, że przed nami ogromne wyzwanie jak sprawić, aby ten zasób, który jest już dzisiaj w ponad 300 firmach reprezentujących sektor kosmiczny chciała lepiej wykorzystać administracja - wyjaśni Emilewicz.

Reklama

Od chwili przystąpienia Polski do Europejskiej Agencji Kosmicznej w 2012 roku, polski sektor kosmiczny rozwija się bardzo dynamicznie. Dzisiaj to ponad 150 mln zł przychodów rocznie, około 300 podmiotów działających w branży, zatrudniających 3 tysiące osób. Produkty krajowych firm związane m.in. z mechaniką, analizą i przetwarzaniem danych satelitarnych, oprogramowaniem pokładowym i naziemnym znajdują szerokie zastosowanie. Sektor kosmiczny to jednocześnie najbardziej zaawansowana technologicznie gałąź przemysłu, a tworzone w jego ramach technologie mają fundamentalny wpływ na rozwój światowej gospodarki.

- Zdajemy sobie sprawę, że możemy szybciej realizować duże inwestycje infrastrukturalne jak budowa dróg dzięki wykorzystaniu obrazowania satelitarnego. Możemy nie tylko skrócić czas, ale i obniżyć koszty. Zdajemy sobie sprawę, że w czasie suszy, szacowanie przewidywanie strat a następnie podział środków publicznych dla obszarów dotkniętych suszą może być sprawniej i lepiej wykonywany przy wykorzystaniu obrazowania satelitarnego. Nie mówiąc już o inteligentnym nawożeniu pól - tłumaczy Emilewicz.

Sektor kosmiczny - dodaje szefowa resortu przedsiębiorczości - to nie martwa nauka, to ludzie. W ramach dotychczas zakończonych trzech edycji programu stażowego, 31 osób odbyło praktyki w 19 firmach z branży kosmicznej. Do czwartej edycji zgłosiło się 90 kandydatów, z których 13 już wkrótce zacznie półroczne staże.

Między innymi dlatego Agencja Rozwoju Przemysłu angażuje się we wsparcie tej innowacyjnej branży, zarówno w charakterze inwestora (niedawno spółka objęła 44 proc. udziałów w PIAP Space) jak również poprzez tworzenie warunków rozwoju specjalistycznych kadr. Te działania wspiera Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii, które jest partnerem strategicznym konkursu "Rozwój kadr sektora kosmicznego".

- Chciałbym, abyście w czasie tej pracy, którą będziecie wykonywali, pomyśleli też o następnym kroku. Pomyśleli o tym jak zrobić kolejny krok dla branży, dla sektora kosmicznego w Polsce i jak osiągnąć kolejny poziom w rozwoju, jak zrobić duży biznes, jak wspólnymi siłami zrobić coś z czego będziemy dumni, co będzie symbolem sektora na kolejne lata - apeluje Dariusz Śliwowski, wiceprezes ARP. - Może nie polecimy na księżyc, ale równie coś ważnego dla rozwoju sektora kosmicznego w Polsce powinniśmy zrobić. To wy będziecie w dużym stopniu ambasadorami tego, co złoży się na ten projekt. Liczę na wasze otwarte głowy, umiejętności - dodaje.

Adresatami programu są absolwenci studiów o kierunkach technicznych oraz młodzi naukowcy, którzy w po zakwalifikowaniu do programu przez 6 miesięcy zdobywają doświadczenie w firmach sektora kosmicznego. ARP współfinansuje staże w wysokości 50 proc. dla MŚP oraz 20 proc. w przypadku firm dużych. Staż rozpoczyna się z początkiem września. Stażyści mogą liczyć na wynagrodzenie w wysokości 4000 lub 5000 zł brutto w zależności od posiadanego wykształcenia.

- Po raz czwarty firmy mają szanse na to, żeby pozyskać najlepszych pracowników do swoich przedsiębiorstw. Konkurs podnosi naszą konkurencyjność jako pracodawców na rynku. Wsparcie ARP pomaga firmom pozyskać lepszych pracowników. Po drugie, taki konkurs dla przedsiębiorstw jest pewnego rodzaju promocją sektora i nas jako pracodawców. Nie mamy rozpoznawalności jak inne duże marki na rynku. Wciąż takie działania MPiT i ARP są dla nas bardzo ważne. Liczymy na kontynuacje tej ważnej inicjatywy w sektorze kosmicznym - konstatuje Paweł Wojtkiewicz, prezes Związku Pracodawców Sektora Kosmicznego.

bed

Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

Reklama

Najlepsze tematy

Partnerzy serwisu

PKO BP KGHM