Przejdź na stronę główną Interia.pl
Reklama

​Coraz więcej pojazdów na CNG

Wkrótce na polskie drogi wyjedzie łącznie ponad 400 nowych autobusów zasilanych gazem CNG. Po ulicach samej Warszawy będzie jeździło ponad 220 ekologicznych autobusów gazowych. CNG jest konkurencyjny cenowo i bardziej niż tradycyjne paliwa przyjazny dla środowiska

PGNiG Obrót Detaliczny, spółka zależna PGNiG, właśnie podpisała umowę na dostawę tego paliwa dla kolejnych 54 autobusów firmy Arriva, współpracującej ze stołecznym Zarządem Transportu Miejskiego.

Jak podkreślają przedstawiciele PGNiG,  zastosowanie napędu gazowego pozwala wyeliminować emisję bardzo szkodliwych pyłów PM2,5 oraz PM10. To dobra alternatywa dla oleju napędowego, który dominuje jeszcze w polskim transporcie publicznym. Zastosowanie gazu pozwala nawet dziesięciokrotnie zmniejszyć emisję zanieczyszczeń powietrza. Pojazdy na gaz są też cichsze.

Reklama

CNG jest konkurencyjne cenowo, co również sprawia, że firmy chętnie inwestują w pojazdy o takim napędzie. Średnia cena ze stacji, obowiązująca od 5 sierpnia tego roku, wynosi blisko 3,8 zł za metr sześc. - Teraz wartością dodaną będą jeszcze większe oszczędności z tym związane, gdyż paliwo CNG i LNG już za kilka tygodni obejmie zerowa stawka akcyzowa. A to oznacza, że biznes ten będzie jeszcze bardziej opłacalny - mówi Marcin Szczudło, wiceprezes PGNiG Obrót Detaliczny.

Podpisana w środę umowa zakłada dostawę przez PGNiG Obrót Detaliczny firmie Arriva 22 mln m sześc. paliwa. Kontrakt zawarto na osiem lat. Pierwsze dostawy ruszą w połowie sierpnia tego roku. Początkowo gaz będzie dostarczany tzw. butlowozami, a ostatecznie na terenie docelowej zajezdni autobusowej Arriva wybuduje stację tankowania CNG.

Rynek rozwija się dynamicznie. PGNiG Obrót Detaliczny informuje, że tylko w tym roku firma podpisała listy intencyjne zakładające budowę infrastruktury do tankowania gazu CNG w Łomży, Suwałkach, Bielsku-Białej, Kielcach i Lubinie. Wcześniej na wykorzystanie gazu ziemnego do zasilania pojazdów użyteczności publicznej zdecydowały się także Warszawa, Tarnów, Kielce, Rzeszów czy Tychy.  

PGNiG podkreśla, że pojazdy zasilane CNG są nawet dwukrotnie tańsze od aut elektrycznych i wyraźnie tańsze od hybrydowych. Dlatego idealnie nadają się do zastosowania w komunikacji miejskiej, transporcie czy usługach realizowanych przez służby komunalne.

Dodatkowo dostępne są środki w ramach różnych programów, które udostępniają wsparcie finansowe dla gmin, spółek komunalnych i innych podmiotów związanych z transportem zbiorowym przy wymianie i modernizacji taboru.

morb

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: autobusy | energia | ekologia

Partnerzy serwisu

PKO BP KGHM