Przejdź na stronę główną Interia.pl

PKO BP pomaga polskim firmom zweryfikować partnerów za granicą

PKO Bank Polski wprowadził nową funkcjonalność na swojej Platformie Wsparcia Eksportu, czyli portalu wiedzy na temat rynków zagranicznych dla polskich eksporterów. Teraz także daje przedsiębiorcom możliwość zamówienia online raportu wywiadowni gospodarczej Coface, który pozwoli zweryfikować wiarygodność zagranicznego partnera i uniknąć ryzyka niewypłacalności partnera.

Czym jest Platforma Wsparcia Eksportu, której działalność bank PKO BP zainaugurował już rok temu? Polska gospodarka staje się coraz bardziej międzynarodowa, a eksport jest jedną z jej najważniejszych dźwigni. W ubiegłym roku miał rekordową wartość 206,6 mld euro, a nadwyżka w handlu zagranicznym wyniosła 0,5 mld euro. Nadwyżka w obrotach handlowych świadczy o konkurencyjności gospodarki. W tym roku po ośmiu miesiącach mamy 143,6 mld euro eksportu, ale w obrotach z zagranicą pojawiło się 2 mld euro deficytu.

Reklama

W ubiegłym roku polski eksport wyrażony w euro urósł o 11,8 proc. Tak dobrze też już nie będzie. W najnowszym kwartalnym raporcie analitycy PKO BP prognozują, że w tym roku wzrośnie on o 5,7 proc., w przyszłym o 4,5 proc. Powodem wolniejszego wzrostu będzie pogorszenie koniunktury na Starym Kontynencie, czego oznaki już widać. A zatem - wszystkie ręce na pokład, żeby pomagać eksporterom wchodzić także na znacznie bardziej odległe rynki. To właśnie robi także PKO BP.

- Polska ekspansja i polskie firmy będą szukały nowych rynków zbytu. To przede wszystkim kraje Azjatyckie, niektóre kraje Afryki i Ameryki - mówił podczas pierwszego Forum Wsparcia Biznesu za Granicą PAIH Expo Robert Zmiejko, dyrektor Pionu Rozwoju Zagranicznego w PKO BP.

Dlaczego ekspansja zagraniczna dla polskich przedsiębiorstw jest taka ważna? Po pierwsze - daje firmom dywersyfikację przychodów, a po drugie dywersyfikację ryzyka. Uniezależnia przedsiębiorstwo od koniunktury na jednym tylko rynku. Gdy w Polsce, czy też w Europie gospodarka osłabnie i trudniej będzie sprzedać towary, rynki Azji czy Afryki mogą być wciąż na nie bardzo chłonne. 

- Firmy widzą, że eksport jest kołem zamachowym dla ich przychodów - skomentował Robert Zmiejko.

Jest jeszcze jeden powód, żeby eksportować. Każdy produkt ma określoną długość życia i potem musi być zastąpiony nowym, bo tego wymaga sprostanie konkurencji. Eksportując produkt można "wydłużyć" jego życie, a w tym czasie spokojnie wprowadzać nowy i zadbać o jego innowacyjność.  

- Polskie produkty wygrywają już nie tylko ceną ale i innowacyjnością. To daje nam szansę, żeby je sprzedać także na odległych rynkach - powiedział Robert Zmiejko.

Zanim powstała Platforma, PKO BP badał, czego najbardziej potrzebują polskie firmy, żeby przełamać się i wyruszyć na rynki zagraniczne. Same odpowiedziały, że potrzeba im przede wszystkim wiedzy i eksperckiego wsparcia jeśli chodzi o ocenę ryzyka przedsięwzięć. I na Platformie właśnie to wszystko mogą znaleźć. Równocześnie chodziło o to, żeby małe i średnie firmy, których nie stać na kupowanie drogich analiz, czy zatrudnianie własnych zespołów analitycznych mogły czerpać wiedzę o świecie z pewnych i najbardziej aktualnych źródeł, a także dowiadywać się jak prezentują się na świecie branże, w których one same działają.

Platforma Wsparcia Eksportu to przede wszystkim narzędzie dla małych i średnich przedsiębiorstw. Przypomnijmy jednak, że w Polsce jest to 1,9 mln firm, które zatrudniają 6,4 mln osób i wytwarzają ok. 50 proc. PKB. Zdecydowana większość z nich to mikroprzedsiębiorstwa, zatrudniające nie więcej niż 9 osób.

Wejście na zagraniczny rynek małej firmie przysparza wiele trudności. Przede wszystkim nie ma co zaczynać bez uzyskania wiedzy o tym, gdzie swój produkt może sprzedać. Niewielki przedsiębiorca czasem nawet nie wie, że mógłby wejść na dany rynek i na początku widzi przed sobą same bariery. Dlatego Platforma ma narzędzia dla zupełnie początkujących w drodze na zagraniczne rynki. To "Poradnik eksportera" dla przedsiębiorców będących na etapie potrzeby edukacji i poszerzania wiedzy.

Poradnik mówi o tym, jak przygotować firmę do działalności eksportowej, jak przygotować strategię eksportową, samodzielnie rozpoznać i przeanalizować rynek, szukać partnerów, zastanowić się nad strategią marketingową.  

- Poradnik jest przeznaczony dla grupy przedsiębiorców, którzy mają zamiareksportować w najbliższym czasie. Mówi o tym jak budować strategię, marketing w eksporcie, jak rozmawiać z partnerami - mówił Robert Zmiejko.

Niektóre firmy takiej edukacji już nie potrzebują, ale na przykład nie mają zaplecza analitycznego by pogłębić wiedzę o rynkach zagranicznych. Dla nich przeznaczona jest zakładka "Znajdź rynki", gdzie znajdują się właśnie takie opracowania. Jest tam miedzy innymi 130 wizytówek krajów ze skróconą informacją na ich temat. Na temat 50 z nich można znaleźć rozszerzone raporty, przygotowane przez analityków PKO BP. Informacje w nich zawarte są już głębsze i pełniejsze, znacznie bardziej specjalistyczne.

Przedsiębiorca może się dowiedzieć z raportów jak na konkretnym rynku wygląda popyt i jacy są na nim konkurenci. Może dowiedzieć się też - jeśli wybierze państwo spoza Unii - jakie są warunki prawne, cła, czy trzeba mieć jakieś pozwolenia albo koncesje.

W innej zakładce PKO BP zamieszcza raporty branżowe. To także bardzo duża dawka wiedzy, pokazująca całą branżę - na przykład mięsną, rybną, nabiałową czy meblarską - na całym świecie. Dowiadujemy się także jakie są główne kierunki przepływu towarów, główni eksporterzy i importerzy, do jakich krajów i ile eksportujemy, gdzie są jeszcze rynki, którym warto się przyjrzeć.

W kolejnej zakładce - "Zajdź kontrahenta" - przedsiębiorcy mogą korzystać z aktualizowanej na bieżąco listy targów branżowych, dowiedzieć się o ogłoszeniach o przetargach czy o zamówieniach publicznych. Znajdą tam też adresy portali internetowych umożliwiających sprzedaż online w konkretnym kraju. I tam właśnie znajduje się także nowa funkcjonalność.

Polega ona na tym, że PKO BP dostarczył przedsiębiorcom dostęp do możliwości zweryfikowania kontrahenta zagranicznego. Chodzi o to, że firmy działające na rynkach zagranicznych miewają problemy z płatnościami. Ciężko zorientować się, czy nowy partner biznesowy to firma rzetelna, z którą warto nawiązać współpracę, czy tez ktoś, kto zmierza do bankructwa, a kontrahentom nie płaci.

W zakładce "Zweryfikuj kontrahenta" można kupić raporty weryfikujące wiarygodność kontrahenta zagranicznego. To jedno z podstawowych narzędzi ograniczenia ryzyka, że partner nie zapłaci, stosowane wszędzie na świecie. Raporty zawierają ocenę podmiotów zagranicznych przygotowaną przez znaną globalną wywiadownię handlową z grupy Coface. Dotyczą firm działających w 60 krajach, w tym we wszystkich państwach Unii.     

W każdym raporcie znajduje się ocena wiarygodności kredytowej przedsiębiorstwa, czyli rating, informacja czy jest ono wypłacalne, czy współpracujący z nim w przeszłości mieli jakieś problemy z płatnościami. Do wyboru jest raport skrócony, zawierający zwięzłe informacje na temat wyszukanej firmy oraz raport pełny, który także można zamówić w zależności od potrzeb.

Znalezienie tego, na czym nam zależy, nie jest trudne. W wyszukiwarce trzeba wpisać nazwę firmy i wybrać kraj, w którym działa. Pokazują się wtedy wyniki spełniające kryteria wyszukiwania i pozwalające odnaleźć firmę oraz podstawowe informacje pozwalające upewnić się, czy jest to szukany podmiot. Przed zakupem - skróconego albo pełnego - raportu można zobaczyć jak on wygląda i co zawiera. Co ważne, raporty dostarczane są online, czyli od razu po zapłaceniu raport pojawia się w profilu użytkownika.

Platforma daje też przedsiębiorcom możliwość znalezienia instrumentów finansowania eksportu. W sposób przejrzysty i prosty przedstawione są tam komercyjne produkty dla eksporterów, takie jak akredytywy, inkasa czy gwarancje banku oraz te, które mają wsparcie publiczne, jak na przykład ubezpieczenia eksportowe dostarczane przez KUKE. Jest też sonda eksportera, w której przedsiębiorcy mogą wskazać, jakie maja oczekiwania co do produktów finansowych i otrzymać o nich więcej informacji.

Jacek Ramotowski

Dowiedz się więcej na temat: PKO BP SA | polskie firmy | eksport | Platforma Wsparcia Eksportu

Reklama

Najlepsze tematy

Patroni

Ministerstwo Rozwoju Ministerstwo Cyfryzacji Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej

Partnerzy

PKO BP Grupa TAURON Coca-Cola HBC

Partnerzy mediowi

Interia RMF TVP Forum Ekonomiczne wysokienapiecie.pl