Przejdź na stronę główną Interia.pl

PKN Orlen po raz kolejny stawia na start-upy

Elektromobilność, logistyka, ochrona środowiska, sprzedaż detaliczna oraz petrochemia i rafineria - we wszystkich tych obszarach PKN Orlen poszukuje współpracy ze start-upami. Okazją do spotkań była konferencja Impact’19. - Jesteśmy z nich zadowoleni - powiedziała Interii Małgorzata Niemiec, ekspert obszaru innowacji Orlenu.

Chętni do zaprezentowania pomysłów mieli teoretycznie kwadrans na rozmowę i przekonanie do nich przedstawicieli koncernu. Jednak ci, którzy szybko zainteresowali swoimi projektami spędzali przy stolikach krakowskiego Centrum Kongresowego ICE o wiele więcej czasu. Na współpracę z Orlenem liczy między innymi Piotr Nizio z ParkCash - aplikacji mobilnej do udostępniania miejsc parkingowych. - Doszliśmy do kilku wspólnych pomysłów. Jeden z nich wiąże się z rozwiązaniem problemu miejsc do parkowania dla samochodów elektrycznych, żeby były dostępne dla kierowców, którzy chcą doładować auto - opowiadał Interii Nizio. Przyznał, że do możliwości współpracy z PKN Orlen podchodzi z duża otwartością. - Wiadomo, że jesteśmy milion razy mniejsi, ale dzisiaj powiemy sobie, że mamy pomysł “A", a wspólnie możemy dojść do pomysłów “B", “C" i “D" - wyjaśniał właściciel ParkCashu.

Reklama

Dużą szansą dla start-upów są programy akceleracyjne, w których PKN Orlen bierze udział. W listopadzie koncern przystąpił do Pilota Makera Electro. Poszukuje w nim start-upów, które przygotowują innowacyjne rozwiązania w zakresie elektromobilności. Na początku 2019 roku koncern rozpoczął udział w mającym szerszy zakres Space3ac. Uczestnicząc w tym programie liczy na znalezienie innowacyjnych pomysłów między innymi w obszarze logistyki, ochronie środowiska, bezpieczeństwu i sprzedaży detalicznej. W tym akceleratorze PKN Orlen wystąpił w roli jednego z ośmiu odbiorców technologii. Zakwalifikowane przez niego firmy mogą otrzymać łączne wsparcie finansowe w wysokości do 250 tys. zł na rozwój oraz dopracowanie oferowanego rozwiązania, a także możliwość realizacji pilotażowego wdrożenia we współpracy z PKN Orlen.

Współpraca między koncernem a start-upami odbywa się bowiem na każdym etapie rozwoju. Po naborze i weryfikacji wybrane start-upy przechodzą warsztaty, podczas których dopracowują model biznesowy. Jeżeli koncern jest zainteresowany pomysłem, istnieje możliwość przetestowania go w ramach pilotażowego rozwiązania innowacyjnego. - Orlen dedykuje start-upowi swojego konsultanta biznesowego, który prowadzi małą firmę przez cały proces wdrożenia - powiedziała Małgorzata Niemiec. Wyjaśniła, że podczas całego procesu opracowywana jest infrastruktura rozwiązania, a potem realizowane jego testy. - Jeśli się okaże, że jest to rozwiązanie godne zainteresowania otwiera się możliwość dalszej współpracy na dużo większą skalę - podkreślała Niemiec.

Przed trzema laty PKN ORLEN uruchomił "Innowacje, Start-upy" - internetową platformę współpracy i wymiany z zakresu nowych rozwiązań technologicznych, pomost między firmą a innowatorami i start-upami. Jej zadaniem jest ułatwienie kontaktów w zakresie innowacji opartej między innymi na "reversed coaching", filozofii zapewniającej korzyści obu stronom. Dzięki platformie start-up może przedstawić swój pomysł. Jeśli się okaże, że rozwiązanie jest dla koncernu interesujące, wtedy zostanie ono przetestowane. A jeśli się spodoba, przed start-upem otwiera się możliwość jego wdrożenia. Jak poinformowała Interię Małgorzata Niemiec, na krakowskim Impact’19 koncern naftowy znalazł pomysły, które mają szanse na realizację. - Nasze warsztaty pokazują, że pomysłów innowacyjnych, idei nad którymi pracują małe firmy jest bardzo dużo i to daje szanse na wdrożenie rozwiązań innowacyjnych - podkreślała ekspert obszarów innowacji PKN Orlenu.

e.w.

Dowiedz się więcej na temat: innowacje | Start-up | PKN Orlen S.A. | innowacyjna firma | rozwój

Reklama

Najlepsze tematy

Partnerzy serwisu

PKO BP KGHM