Przejdź na stronę główną Interia.pl
Reklama

Orlen szuka innowacji we współpracy ze start-upami

PKN Orlen poszukuje innowacyjnych rozwiązań we współpracy ze start-upami w obszarach związanych z elektromobilnością, logistyką, bezpieczeństwem, sprzedażą detaliczną, ochroną środowiska i produkcją. Firmy mogą liczyć na wsparcie finansowe oraz na pakiet usług.

- W ramach procesu rekrutacji pomysłodawcy mogą przesyłać swoje projekty zawierające opis rozwiązań do akceleratorów. Interesują nas rozwiązania co najmniej w fazie demonstracyjnej, na poziomie gotowości wdrożeniowej. Takie zgłoszenia są wstępnie selekcjonowane, weryfikowane i przesyłane do Orlenu, gdzie poddawane są analizie dokonywanej przez ekspertów z obszarów biznesowych biorących udział w procesie akceleracji - powiedział Marcin Drygas z biura innowacji PKN Orlen podczas konferencji Impact 2019, która odbyła się w Krakowie.

Reklama

Z dostawcami najciekawszych rozwiązań przedstawiciele spółki ustalają warunki współpracy i pilotażowego wdrożenia. Start-up otrzymuje dedykowanego eksperta z Orlenu, który współpracuje z nim i koordynuje pilotażowe wdrożenie. Rozwijana technologia jest następnie testowana na infrastrukturze spółki. Jeśli teksty przebiegają pomyślnie, zaczyna się etap pilotażowego wdrożenia.  
Możliwa jest dalsza współpraca na warunkach komercyjnych między firmą a start-upem.

Koncern realizuje obecnie dwa programy akceleracyjne, w ramach których organizuje nabór wniosków: Pilot Maker Electro ScaleUp oraz space3ac. Pierwszy z nich jest dedykowany innowacyjnym rozwiązaniom w zakresie elektromobilności. Spółkę interesują projekty związane z produkcją samochodów elektrycznych - wytwarzaniem komponentów wykorzystywanych przy produkcji aut elektrycznych, a także nowoczesnych materiałów, które w produkcji samochodów elektrycznych mogłyby być wykorzystane. Firma stawia też na ciekawe rozwiązania w zakresie magazynowania energii oraz wykorzystania pojazdów autonomicznych, a także optymalizacji tras przejazdu.

Ale poszukuje również rozwiązań m.in. w zakresie systemów ładowania aut - mobilnych systemów ładowania, nowoczesnych technologii przy systemach ładowania i systemów zarządzania energią wykorzystywaną przez samochody elektryczne. - Zawarliśmy już jedną umowę wdrożeniową. Wybraliśmy start-up, który przeprowadzi pilotażowe wdrożenie w obszarze energetyki. Polska firma Enelion przygotowuje system ładowania pojazdów jednofazowych jedną z trzech faz wybranych w sieci ładowarek na jednym przyłączu energetycznym. Obecne samochody to samochody jednofazowe, ta przygotowana propozycja pozwoli na elastyczny dobór fazy. Będzie możliwość testowania innowacyjnego rozwiązania wpływającego na efektywne wykorzystanie czasu ładowania - powiedziała Małgorzata Niemiec z biura innowacji Orlenu.

Drugi program, space3ac, koncentruje się na logistyce i bezpieczeństwie, sprzedaży detalicznej, ochronie środowiska i produkcji. Spółka szuka rozwiązań optymalizujących zarzadzanie flotą w spedycji kolejowej i drogowej oraz poprawiających bezpieczeństwo w transporcie (chodzi tu zarówno o ograniczenie kradzieży produktów, jak i rozwiązania poprawiające bezpieczeństwo transportu w zakresie przechowywania produktów łatwopalnych i wybuchowych). Innymi ciekawymi z punktu widzenia spółki projektami są rozwiązania ograniczające ryzyko utraty wartości paliwa w transporcie.

Ale innowacje mogą być też stosowane w procesie sprzedażowym. Przedstawiciele Orlenu wskazali na zarządzanie produktami na stacjach, np. "inteligentne półki", które mają informować obsługę  o kończącym się zatowarowaniu, czy upływającym terminie ważności produktów. Możliwe jest też rozwijanie nowych kanałów dystrybucji, które pozwolą zwiększyć sprzedaż produktów pozapaliwowych na stacjach paliw.

W ramach projektów związanych z ochroną środowiska Orlen poszukuje rozwiązań ograniczających hałas towarzyszący procesom produkcyjnym w należących do firmy zakładach. Interesują go też kwestie efektywnego wykorzystania wody i redukcji emisji CO2 dzięki zastosowaniu takich rozwiązań jak panele fotowoltaiczne czy turbiny wiatrowe montowane na stacjach koncernu. Innym wyzwaniem jest zagospodarowanie niskomarżowych produktów - ciężkich olejów opałowych, asfaltów, a także zagospodarowanie ciepła niskotemperaturowego, które powstaje w procesach produkcyjnych.

W ramach programu Pilot Maker Electro firmy mogą liczyć na dofinansowanie w kwocie 500 tys. zł oraz na pakiet usług o wartości do 50 tys. zł. Natomiast w przypadku projektu Space3ac pomysłodawcy mogą liczyć na 200 tys. zł wsparcia finansowego i pakiet usług do 50 tys. zł.

tw   

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Orlen | innowacje | Start-up | innowacyjna firma

Partnerzy serwisu

PKO BP KGHM