Przejdź na stronę główną Interia.pl

PKO BP wychodzi poza bankowość

PKO Bank Polski w nowej strategii jeszcze mocniej stawia na nowe technologie i wychodzi poza usługi bankowe. Już w połowie przyszłego roku uruchomi platformę pomagającą w kupnie i sprzedaży samochodu, a w planach są kolejne, między innymi w obszarze nieruchomości. Centrum obsługi klienta będzie aplikacja IKO, która już wkrótce zyska nowe funkcje.

PKO BP wykonuje kolejne kroki na drodze wytyczonej już wcześniej przez prezesa Zbigniewa Jagiełło, który powtarza, że za kilka lat bank będzie to firma z technologiczną z licencją bankową.

Reklama

Przy okazji nowej strategii, wraz z celami finansowymi na 2022 rok, największy gracz na polskim rynku obiecuje, że będzie bardziej dostępny, mobilny, intuicyjny, otwarty i już  zaprezentował kilka dużych projektów, które idą w tym kierunku i co ważne już niedługo będą mogły zostać przetestowane przez klientów.

Podczas konferencji, na której prezentowano strategię, słowo "technologiczny" było odmieniane przez wszystkie przypadki i w różnych kontekstach.

- Chcemy rozwijać się w kierunku dalszej cyfryzacji kontaktów z klientami, bo tego od nas oczekują. Chcemy być firmą technologiczną z licencją bankową, choć jest jasne, że nie nastąpi to jeszcze w perspektywie tej najnowszej, 3-letniej strategii, ale w horyzoncie 5-10-15 lat usługi technologiczne staną się ważniejsze od finansowych. Chcemy stawać się firmą technologiczną, a jak popatrzymy na trendy światowe to widać, że dziś są one lepiej wyceniane niż banki, co jest istotne także z punktu widzenia naszych akcjonariuszy - mówi Zbigniew Jagiełło, prezes PKO BP.

Już w przyszłym roku bank uruchomi projekt wychodzący poza usługi czysto bankowe i uruchomi platformę służącą do kupna i sprzedaży samochodów.

- Mamy dynamicznie rozwijającą się spółkę PKO Leasing, która przejęła największego  dystrybutora samochodów w najmie krótkoterminowym Masterlease i w oparciu o te firmy chcemy stworzyć platformę sprzedaży i kupna samochodów, a widzimy tu synergię także z naszymi innymi spółkami. Jeśli ten projekt się sprawdzi, to są kolejne obszary jakie rozpatrujemy jak sprzedaż i kupno nieruchomości,  usługi zdrowotne czy edukacyjne. Pierwszym krokiem na tej ścieżce jest stworzenie w przyszłym roku platformy do sprzedaży i kupna samochodów - tłumaczy Zbigniew Jagiełło.

Ma to być otwarta platforma, z której mogliby korzystać także zewnętrzni dealerzy samochodów oraz dostępna także dla klientów innych banków.

Szef PKO BP podkreśla, że bank ma dobre podstawy do dalszego technologicznego rozwoju, także pod względem sytuacji kapitałowej.  - Obecnie PKO BP jest bezdyskusyjnym liderem na polskim rynku bankowym, jesteśmy numerem jeden na rynku TFI, na rynku leasingu i w bankowości mobilnej.  Jesteśmy dużym, bezpiecznym, dostępnym  i zaawansowanym technologicznie bankiem w Polsce. Dziś jako instytucja finansowa zatrudniamy najwięcej specjalistów od nowych technologii i stad będzie się brała nasza siła w najbliższych latach.  Będziemy cyfryzować usługi, w oparciu o chmurę krajową, która jest naszym pomysłem- dodaje Zbigniew Jagiełło.

- Gdy kończymy naszą obecną  strategię jesteśmy w bardzo dobrej sytuacji kapitałowej,  a wskaźniki efektywnościowe jak koszty do dochodu czy zwrot z kapitału są jednymi z najlepszych na rynku- dodaje. Te elementy chcemy utrzymywać w przyszłości - dodaje.

Siła banku w najbliższych latach będzie się brała z rozwiązań technologicznych - podkreśla Jagiełło.

Bank mocno stawia na zaawansowaną analitykę danych i wykorzystywanie ich zarówno w bezpośrednich relacjach z klientami jak i takich obszarach jak zarządzanie ryzykiem.- Wiemy, że największy potencjał tkwi w danych i to one pomagają obsługiwać klientów tak jak oni sami tego chcą - mówi Adam Marciniak, wiceprezes banku.Jak dodaje, pomogą w tym inne projekty, które wyszły z banku, a upowszechniły się na całym rynku. Jednym z nich jest usługa mojeID

Marciniak zapowiada też uruchomienie asystenta głosowego do obsługi aplikacji mobilnej. -Przy tak dużej skali nowych usług i funkcji nie będzie już tak łatwo obsługiwać aplikacji w dotychczasowy sposób i jej nawigować, więc asystent głosowy znacznie to ułatwi - tłumaczy.Jak dodaje, sztuczna inteligencja najlepiej działa w chmurze i tam będą przenoszone dane, tak by pomogły jeszcze lepiej obsługiwać klientów.- Chcemy, żeby w 2022 bank  był instytucją w chmurze hybrydowej - dodaje Marciniak.

Jak podkreśla dynamika zmian jest tak duża, że trzeba zmieniać także metodykę pracy wewnątrz banku.Wyzwaniem są też zmieniające się nawyki samych klientów, którzy coraz częściej używają telefonów komórkowych i zmienia się konkurencja, bo coraz częściej są to nie tylko inne banki, ale big-techy.

Kluczowa w kontaktach z klientami jest aplikacja IKO.

- Ostatni czas to dodawanie kolejnych funkcji, co pozwala zwiększać liczbę transakcji i częstotliwość wizyt. Chcemy wykorzystać najnowsze technologie,  mikroserwisy w chmurze,  konteneryzację, tak aby wykonać technologiczny skok z obecnej wersji IKO 3.0 do wersji 5.0. Jesteśmy przekonani, że bankowość mobilna w niedalekiej przyszłości będzie centrum finansowym klienta. Będzie to też otwarta platforma służąca do tego, żeby zagregować wszystkie dane finansowe klienta i co ważne, nie będzie tylko platformą dla produktów bankowych, ale będzie otwarta na produkty i usługi niefinansowe -  mówi Szymon Wałach, dyrektor pionu klienta detalicznego w PKO BP.

Klienci mają coraz wyższe oczekiwania, dlatego jednym z wyzwań jest przejście z mikrosegmentacji do segmentacji indywidualnej czyli podejściu, że jeden klient to jeden segment.

- Wykorzystamy do tego sztuczną inteligencję, uczenie maszynowe i duże zbiory danych, tak aby dostarczyć klientowi spersonalizowaną usługę, w odpowiednim czasie i we właściwym kontekście - dodaje Szymon Wałach.

Wykorzystanie analityki danych ma pomóc także w zarządzaniu ryzykiem. Jak powiedział Piotr Mazur, wiceprezes odpowiedzialny za ten obszar, PKO BP ma zasoby i kompetencje do tego by być tu numerem jeden.

- PKO BP ma największy zasób danych na rynku. Mamy 28 procentowy udział w transakcjach. To niesamowita liczba informacji potrzebnych do oceny ryzyka.  Ja nie wiem jakie będą rezerwy w 2022 roku,  ale wiem że będziemy najlepszym bankiem jeśli chodzi o analizę ryzyka - dodaje Piotr Mazur.

PKO BP w nowej strategii przedstawił cele finansowe na rok 2022. Zakłada, że uda się osiągnąć ponad 5 mld zł zysku netto, chce osiągnąć rentowność kapitału własnego na poziomie 12 proc. oraz obniżyć wskaźnik kosztów do dochodów do 41 proc. i utrzymać koszty ryzyka w przedziale 0,60-0,75 proc.

-  Spodziewamy się pewnego spowolnienia na rynku i w sektorze bankowym, ale będzie ono nieduże. To co ważne z punktu widzenia banku, to uważamy, że gospodarstwa domowe będą się bogacić nawet szybciej niż w ostatnich trzech latach. Inflacja pozostanie pod kontrolą i niedaleko celu RPP, co oznacza, że stopy procentowe powinny być stabilne.

Depozyty będą rosły szybciej niż kredyty i będzie dużo płynności na rynku. W kredytach przewidujemy silny popyt na rynku mieszkaniowym - mówi Rafał Kozłowski, wiceprezes banku, odpowiedzialny za obszar finansów i rachunkowości.

Jak dodaje, na te elementy rynkowe nakładają się pewne wyzwania, po pierwsze są to hipoteki walutowe, po drugie podział sektora na dwie części, z których jedna radzi sobie dobrze,  a druga znacznie gorzej przy obecnych wymogach regulacyjnych i kapitałowych, co z kolei oznacza, że możemy mieć do czynienia z kolejnymi procesami konsolidacyjnymi w sektorze. Do tego dochodzi presja na koszty osobowe oraz duże wyzwanie związane z rosnącą ochroną konsumentów.

- W tych warunkach, naszą aspiracją jest, by zysk netto przekroczył 5 mld zł,  ROE przekroczył 12 proc. przy zachowaniu dobrej efektywności kosztowej mierzonej wskaźnikiem  C/I poniżej 41 proc., a jednocześnie zakładamy, że będziemy kontynuować naszą politykę dywidendową, co oznacza, że będziemy regularnie dzielić się zyskiem z akcjonariuszami - podkreśla Kozłowski.

Prezes Jagiełło, pytany o wpływ ewentualnych rozstrzygnięć dotyczących kredytów  walutowych powiedział, że nie spodziewa się nagłych zdarzeń.

 - Nie sądzę aby proces dostosowania się rynku do wyroku TSUE w jednostkowej sprawie odbywał się w sposób dynamiczny- powiedział prezes PKO BP.

Monika Krześniak-Sajewicz

Dowiedz się więcej na temat: bankowość | PKO BP SA | aplikacja mobilna IKO

Reklama

Najlepsze tematy

Partnerzy serwisu

PKO BP KGHM