Przejdź na stronę główną Interia.pl
Reklama

Przedsiębiorco, eksportuj albo giń

Pierwsze Forum Wsparcia Biznesu za Granicą PAIH Expo przyciągnęło ponad 6 tys. przedsiębiorców, którzy chcą stawiać pierwsze lub kolejne kroki w eksporcie i dowiedzieć się, gdzie sprzedawać warto. Przedstawiciele rządu mówią – będą nowe instrumenty wsparcia polskiego eksportu, ale zależy nam też na inwestycjach zagranicznych i ułatwiamy im drogę do Polski.

- Obiecujemy, że dobre, stabilne warunki ekonomiczne i prawne nie zmienią się w ciągu najbliższych lat - powiedziała podczas otwarcia PAIH Expo minister przedsiębiorczości i technologii Jadwiga Emilewicz.

Jak wygląda Polska na tle innych krajów jeśli chodzi o inwestycje zagraniczne? Bardzo dobrze. Ostatni raport fDi z grupy Financial Times o inwestycjach greenfield, czyli zaczynanych od początku mówi, że w 2017 roku Polska znalazła się na trzecim miejscu w Europie pod względem wielkości zainwestowanego kapitału z 14,8 mld dolarów, co oznacza wzrost o 49 proc. w stosunku do poprzedniego roku. Liczba projektów inwestycyjnych wzrosła o 24 proc. do 338, dając nam piąte miejsce w Europie.

Reklama

Pod względem wartości inwestycji z 15,9 mld dolarów, co oznacza wzrost aż o 339 proc. Na pierwszym miejscu była tradycyjnie Wielka Brytania, ale tam liczba i wartość inwestycji spadły w obliczu brexitu.

- Wybrali państwo największy rynek poszukując partnerów lokalnych, którzy tworzą wartość dodaną do projektów globalnych - mówiła do inwestorów zagranicznych Jadwiga Emilewicz.

Tadeusz Kościński, wiceminister inwestycji i rozwoju powiedział, że ustawa o wspieraniu nowych inwestycji, na podstawie której cała Polska staje się specjalną strefą ekonomiczną, i która daje szansę na skorzystanie z pomocy publicznej wszystkim firmom inwestującym w Polsce, bez względu na lokalizację inwestycji, spowodowała iż zaczynają rosnąć inwestycje polskiego sektora prywatnego, w ciągu ostatnich lat bardzo niskie. Ustawa powoduje, że korzystanie ze zwolnień od podatku dochodowego będzie mogła większa liczba małych i średnich przedsiębiorstw w całym kraju, a nie tylko w specjalnych strefach ekonomicznych.

Najważniejszym celem PAIH Expo było umożliwienie spotkania polskich przedsiębiorców z przedstawicielami biur handlowych PAIH, których jest już 60. Przyszło na nie ponad 6 tys. przedsiębiorców. To właśnie biura handlowe PAIH mają pomagać polskim eksporterom lub inwestorom.

- Zaprosiliśmy kierowników biur handlowych, żeby oddać ich do dyspozycji przedsiębiorcom (...) Chcemy poprowadzić dalej tych, którzy eksportują na rynki europejskie - powiedział prezes PAIH Tadeusz Pisula.

Co mają robić biura handlowe? Kontaktować polskich eksporterów z lokalnymi partnerami, którzy zainteresowani byliby importem z Polski, pomagać w organizacji udziału w targach, organizować "polskie dni" w lokalnych sieciach handlowych, informować o tym, do kogo się zwrócić z problemami prawnymi.

- PAIH z agencji dyplomatycznej stała się profesjonalnym centrum obsługi biznesowej. Została wyposażona w agentów, którzy rozumieją biznes i otwierają drzwi - powiedziała Jadwiga Emilewicz.

- Mamy kompleksowy system usług wsparcia adresowany zarówno do małych, średnich jak do dużych firm - dodała minister.

W ubiegłym roku odbiorcami 80 proc. polskiego eksportu były kraje Unii. Po ośmiu miesiącach tego roku udział ten jest na podobnym poziomie i wynosi 80,2 proc. Rządowi zależy na tym, żeby bardziej zdywersyfikować kierunki polskiego eksportu i uniezależnić go od koniunktury na sąsiednich, najbliższych rynkach. Tym bardziej, ze dynamika eksportu będzie zwalniać. Po zeszłorocznym wzroście o 11,8 proc. Tadeusz Kościński szacuje, że w tym roku polski eksport zwiększy się do 219,6 mld euro, a więc o niespełna 7 proc.

- Spotykamy się, żeby zachęcić do większej aktywności na zewnątrz, żeby przedsiębiorstwa wychodziły na rynki zagraniczne bardziej odległe, nie tylko na bezpieczny europejski rynek wewnętrzny. Musimy chcieć wychodzić na zewnątrz z coraz bardziej innowacyjnymi towarami i produktami. Przygotowaliśmy kompleksowe instrumenty organizacyjne i finansowe - mówiła minister przedsiębiorczości i technologii.

- Chodzi o dywersyfikację ryzyka, żeby eksport do krajów pozaeuropejskich pozwolił nam przechodzić cykle dekoniunktury w Europie - dodał Tomasz Pisula.

Wśród polskich firm, których jest blisko 2 miliony eksporterów jest wciąż mało. To zaledwie 17 tys. przedsiębiorstw.

PAIH Expo to także cykl praktycznych warsztatów dla przedsiębiorców oraz prezentacji możliwości uzyskania wsparcia publicznego dla eksportu, a także ze strony instytucji finansowych. Poświęcone były one informacją o branżach priorytetowych z punktu widzenia rządowego wsparcia, praktyce nawiązywania relacji biznesowych, identyfikacji potencjalnych partnerów za granicą, barier wejścia na rynek i kulturze biznesowej panującej w różnych krajach.

- Mam nadzieję, że warsztaty posłużą do rozpoznania swoich możliwości, a przede wszystkim wyceny swoich możliwości globalnych - powiedział Wojciech Fedko, członek zarządu PAIH.

td

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: przedsiębiorcy | eksport | inwestycje zagraniczne | PAIH

Partnerzy serwisu

PKO BP KGHM