Przejdź na stronę główną Interia.pl
Reklama

Młodzi w sieci, starsi wciąż ostrożni

Większość młodych ludzi ma już smartfony. W pokoleniu 55+ wciąż tylko co czwarta osoba. Sieć jest za to coraz popularniejsza w biznesie. Co szósta mała i co ósma średnia firma ma swoją stronę www. Jednak wciąż nieliczne umożliwiają klientom składanie zamówień przez Internet.

Takie informacje na temat "Społeczeństwa informacyjnego w Polsce w 2017 roku" podał Główny Urząd Statystyczny. Wynika z nich, że częściej z komputerów i z Internetu korzystają rodziny z dziećmi niż te, gdzie nie ma najmłodszych. Dostęp do Internetu był w ośmiu na dziesięć gospodarstw domowych, w tym w prawie wszystkich gdzie są dzieci i w 73 proc. bez najmłodszych. Mniej komputerów jest w domach na wsi, ale też tam częściej niż w miastach mieszkają samotni starsi ludzie. W badaniu zapytano osoby, które nie korzystają z sieci o przyczynę takiego postępowania. Większość przyznała, że nie ma potrzeby korzystania z Internetu, połowa stwierdziła przy tym, że nie umiałaby. Ale co dziewiąta osoba przyznała, ze czuje niechęć do Internetu. Z kolei dla części osób (co czwartej) cena komputera jest wciąż za wysoka.

Reklama

W ciągu ostatniego roku niespełna jedna trzecia osób skorzystała z usług administracji publicznej przez Internet (badanie przeprowadzono w kwietniu 2017, czyli w czasie składania rocznych zeznań podatkowych).  W ciągu trzech lat zwiększyła się też grupa osób, które przez sieć pobierają formularze i odsyłają je elektronicznie (w 2017 r. procent osób pobierających formularze wzrósł w stosunku do 2014 r. o 3,4 p. proc., a wysyłających - o 6,2 p. proc.). Nie zmienia się za to liczba osób wyszukujących w internecie informacji zamieszczanych na stronach www. administracji publicznej. I teraz i trzy lata temu robiła to co piąta osoba.

Respondentów zapytano również o korzystanie z zaawansowanych technologii informacyjno-telekomunikacyjnych - czy mają smartfon, SmartTV oraz czy korzystają z nich by przeczytać lub odsłuchać książki i audiobooki.

Z nowoczesnych urządzeń korzystają prawie wszyscy młodzi ludzie (16-24 lata), a wśród starszych widoczny jest podział ze względu na wykształcenie. Smartfony ma ponad 90 proc. 25-54-latków i połowa z grupy 55+ z wyższym wykształceniem oraz 30 proc. 25-54-latków i niespełna 7 proc. 55+ z podstawowym i gimnazjalnym wykształceniem.

Nieco ponad połowa respondentów czyta książki drukowane (55 proc.) znacznie mniej elektroniczne (e - booki, 11 proc. ). Tylko nieliczni (6 proc.) słuchają audiobooków. W czytelnictwie książek drukowanych przeważają kobiety, natomiast mężczyźni częściej sięgają po e-booki i audiobooki. Ale to młodzi chętniej sięgają po książki w porównaniu ze starszymi.  

Internet w biznesie

Prawie wszystkie przedsiębiorstwa (95 proc.) mają dostęp do Internetu szerokopasmowego, ale już z chmury obliczeniowej skorzystało 10 proc. z nich. Najczęściej były to firmy duże (37 proc.), rzadziej średnie (17 proc.) i małe (8 proc.).

Stronę internetową posiada co szósta mała i co ósma średnia firma. Najczęściej prezentują na niej katalogi wyrobów i usług z cennikami. Ale co dziewiąte przedsiębiorstwo umożliwia użytkownikom zamawianie produktów według własnej specyfikacji. Co siódme przyjmuje zamówienie lub rezerwację on-line, a co czternasta firma zapełniła personalizację zawartości strony dla stałych użytkowników.

Z badania wynika, że co trzecia firma składała zamówienia elektronicznie. Odsetek przedsiębiorstw, które otrzymywały zamówienia od klientów drogą elektroniczną był znacznie mniejszy i wyniósł niespełna 12 proc. I tu także istnieje spora rozpiętość wykorzystywania funkcji sieci w firmach ze względu na ich wielkość. Niespełna 30 proc. małych firm składa zamówienia przez Internet i 10 proc. je przyjmuje. W przypadku średnich jest to odpowiednio 41 proc. i 19 proc.

Prawie wszystkie przedsiębiorstwa (95 proc.) kontaktowały się elektronicznie z administracją publiczną. Prawie dwie trzecie deklarowało załatwienie sprawy urzędowej drogą elektroniczną. 84 proc. pobiera z Internetu formularze, a o 10 pkt proc. mniej wysyła je elektronicznie.

Biznes wykorzystuje też media społecznościowe w celach marketingowych: do współpracy z klientami lub partnerami. Robi tak ponad jedna czwarta przedsiębiorstw: co czwarte małe, 38 proc. średnich i prawie 60 proc. dużych firm.

Aleksandra Fandrejewska

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: internet | firmy

Partnerzy serwisu

PKO BP KGHM