Przejdź na stronę główną Interia.pl
Reklama

​W poszukiwaniu wizjonera, czyli Projektanci Innowacji PFR w akcji

W poprzedniej edycji przeszkolono 1300 osób, a w tym roku ma ich być już 5 tys. Polski Fundusz Rozwoju łączy siły z wielkim Google, by znaleźć, przeszkolić i zainspirować ludzi, którzy być może w niedalekiej przyszłości stworzą giganta.

Niebawem wystartuje druga edycja Projektantów Innowacji PFR. To ogólnopolski projekt edukacyjny, w którym Polski Fundusz Rozwoju współpracuje z Google. Ubiegłoroczna edycja okazała się sukcesem, bo organizatorzy przygotowali 1300 miejsc w zaledwie siedmiu polskich miastach, a mimo to zgłoszeń było ponad 5 tysięcy. Wobec takich liczb postanowiono poszerzyć ofertę i wyjść naprzeciw oczekiwaniom. W najnowszej edycji rekrutacja odbędzie się zarówno w dużych, jak i mniejszych ośrodkach. Przygotowano też dużą liczbę miejsc, bo aż 5 tysięcy.

Reklama

Na czym polegają warsztaty? Prowadzone są metodą design thinking, która na co dzień stosowana jest przez pracowników Google - i to jest właśnie największa siła warsztatów i zachęta dla kandydatów. To metoda, która pomaga w tworzeniu innowacyjnego produktu lub usługi począwszy od pomysłu, przez zidentyfikowanie potrzeb odbiorców, po stworzenie działającego prototypu. Całego modelu uczestnicy uczą się krok po kroku, choć oczywiście docelowym zadaniem jest stworzenie start-upu.

Dla kogo przeznaczone są warsztaty? Wydawać by się mogło, że start-upy to domena młodych, choć tak naprawdę może wziąć w nich udział każdy, kto szuka pracy, chce ją zmienić, przestawić swoją karierę na inny tor lub po prostu szuka wsparcia w stworzeniu swojej pierwszej firmy. Warsztaty uczą umiejętności miękkich, głównie kreatywności, a jak przekonują organizatorzy - kreatywność jest jak jazda na rowerze, bo każdy może się jej nauczyć.

- To inicjatywa, która po pierwsze jest potrzebna, a po drugie wpisuje się w politykę rządu. Jako Polacy jesteśmy kreatywni, ale rzeczywiście potrzebujemy mentoringu. Pokazania, jak kreatywność wdrożyć w praktykę. Dla nas szalenie istotne jest, by pobudzać naturalne talenty, które mamy. Proces budowania kreatywności powinien zacząć się jak najwcześniej, już w szkole, w ramach prostych zajęć. Studia powinny być finałem pierwszego etapu, bo uczenie się to ciągły proces, który będzie nam towarzyszył przez całe życie. To, że program został zwiększony z 1300 do 5000 uczestników to dowód na to, że ta inicjatywa jest potrzebna - uważa minister cyfryzacji Marek Zagórski, gość honorowy czwartkowego wydarzenia, podczas którego zaprezentowano założenia drugiej edycji projektu.

W pierwszej edycji programu okazało się, że warsztaty nie tylko rozwijają umiejętności miękkie, ale również przekuwają się w konkretne efekty. Według informacji, które przekazali organizatorzy, 80 proc. uczestników warsztatów rozwinęło swoje zdolności rozwiązywania złożonych problemów, a 71 proc. - umiejętność krytycznego myślenia. Projektanci Innowacji PFR pomogli 23 proc. uczestnikom opracować pomysł na start-up, a kolejne 26 proc. zapoczątkowało nowe projekty społeczne i biznesowe. 17 proc. dzięki udziałowi w programie zbudowało prototyp produktu, a 9 proc. z sukcesem już rozpoczęło działalność swojego start-upu.

Teraz oczekiwania także są wymierne. Organizatorzy liczą, że po drugiej edycji powstanie przynajmniej 300 nowych start-upów.

- Mamy wielki potencjał. Jesteśmy piątym krajem w Europie pod względem liczby inżynierów i naukowców, a to jest 7 proc. wszystkich inżynierów i naukowców w UE. Jednocześnie liczba patentów zarejestrowanych w Polsce wynosi 500, a przy niewiele większej liczbie naukowców w Niemczech jest to 26 tys., a np. w Hiszpanii 1700 - zauważył prezes PFR Paweł Borys.

- PFR finansuje start-upy. Co roku przeznaczamy na to 150-200 mln zł. Celem naszych działań jest to, by w perspektywie 3-5 lat rynek start-upów wzrósł czterokrotnie - nie ukrywa Borys.

By zrealizować ten cel, PFR coraz ściślej współpracuje ze światowym potentatem kreatywności, jakim jest Google. To właśnie Ci specjaliści użyczają swojego know-how, by pomóc ambitnym ludziom wejść na wyższy poziom.

- Przedsiębiorczość i kreatywność to umiejętności niezbędne do osiągnięcia sukcesu we współczesnej, coraz bardziej cyfrowej i wzajemnie połączonej gospodarce. Projektanci Innowacji PFR to pionierski program, w którym dzięki własnej wiedzy i doświadczeniom już teraz możemy pomagać w tworzeniu innowacji nad Wisłą i globalnej ekspansji polskich start-upów - mówi Agnieszka Hryniewicz-Bieniek, dyrektor Google for Startups.

Projekt startuje od września i potrwa do maja 2020 roku. Zgłosić może się każdy - wystarczy wypełnić formularz i wybrać miasto, w którym odbywają się warsztaty. Głównymi kryteriami uczestnictwa są chęć rozwoju i pracy nad obecnymi i przyszłymi pomysłami. Liczba miejsc jest ograniczona, więc swoje zgłoszenie należy uzasadnić. Udział w warsztatach jest bezpłatny.

k.s.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Polski Fundusz Rozwoju | innowacje | Start-up

Partnerzy serwisu

PKO BP KGHM