Przejdź na stronę główną Interia.pl
Reklama

Szkoła Pionierów PFR: Ruszyła druga edycja

​- Poszukiwaliśmy osób, które mają gen przedsiębiorczości, kreatywność, chęć inicjowania nowych projektów i konsekwencję w podążaniu za tymi pomysłami. II edycja Szkoły Pionierów PFR gromadzi właśnie taki zespół ludzi i mam nadzieję, że wszyscy znajdziecie coś dla siebie, że wyciągniecie z tego wiele praktycznych wskazówek, jak rozwijać swój biznes - mówił podczas inauguracji drugiej edycji Szkoły Pionierów PFR Paweł Borys, prezes Polskiego Funduszu Rozwoju.

Pięćdziesiąt młodych osób rozpoczęło czterotygodniowe, intensywne szkolenie w ramach Szkoły Pionierów PFR. To już druga edycja inicjatywy PFR. Bowiem tak jak na rynku krąży dużo pieniędzy dla innowacyjnych firm technologicznych (startupy), to z pomysłami bywa już różnie. A oprócz tego, zmiany rynkowe, wywoływane m.in. przez cyfryzację i przemysł 4.0 sprawiają, że o sukcesie na rynku pracy i w biznesie w przyszłości będą decydować nowe kompetencje. Dlatego pomysłodawcy szkoły wychodzą nowym trendom naprzeciw już dzisiaj i chcą przygotować młode pokolenie przedsiębiorców do nowych czasów.

Reklama

- Mamy dużo uzdolnionych młodych ludzi. Widać w różnych badaniach, że jesteśmy narodem przedsiębiorczym. Na pewno więcej do zrobienia mamy na polu łączącym te dwie kompetencje: przedsiębiorczości i otwarcia na nowe technologie, wiedzę, naukę. Jesteśmy w takim momencie dziejowym, że jeśli chcemy się dalej rozwijać, musimy dokonać tego skoku jakościowego. To wyzwanie spoczywa na barkach młodych przedsiębiorców. Każde pokolenie ma własną Amerykę do odkrycia. Tego nie da się zrealizować tylko własnymi siłami. Potrzebuje pomocy. Nie da się jakościowego przeskoku do innowacyjnych firm budować bez wsparcia innych - mówił Marek Niedużak, wiceminister przedsiębiorczości i technologii.

W rok po pierwszej edycji Szkoły Pionierów PFR, jej uczestnicy rozwijają łącznie kilkanaście produktów i usług w 10 różnych branżach, trzy osoby poszukują inwestora, a ośmiu absolwentów wzięło udział w kolejnych programach PFR dla innowatorów.

Szkoła Pionierów PFR opiera się przede wszystkim na praktyce. - To program, który stawia na transfer praktycznej wiedzy, poprzez warsztaty i współpracę z praktykami biznesowymi i wykładowcami najwyższej klasy. Bądźcie aktywni, zadawajcie pytania, dyskutujcie, to są trzy tygodnie, które możecie bardzo dobrze wykorzystać. W Allegro będziemy chcieli podzielić się z wami naszymi doświadczeniami biznesowymi. Codziennie mamy ponad 1 mln transakcji, co miesiąc 1,5 mld zapytań. To również współpraca z partnerami: 140 tys. firm i 17 mln Polaków. Będziecie mieli okazję poznać jak budować taki biznes, jak rozwijać i jak nim zarządzać - mówił natomiast Damian Zapłata, członek zarządu Allegro

Druga edycja, podobnie jak pierwsza, składa się z czterech tygodni intensywnych warsztatów. Ich nadrzędnym celem jest przełożenie poszczególnych elementów szkolenia na projekty realizowane przez uczestników. Pomysły pionierów rozwijane w ramach tej edycji będą dotyczą m. in.: sztucznej inteligencji, chmurowego dostępu do danych i informacji.

- Szkoła pionierów nie jest typową szkołą - to bardzo intensywny, przyśpieszony kurs przedsiębiorczości. Cieszę się, że z kolejnymi 50 osobami mamy możliwość przejść przez 4 tygodnie ciekawego programu zarówno w Polsce, jak i w Niemczech - podkreślał Borys. - Chciałem zachęcić do tego, żebyście z gronem poprzednich uczestników stworzyli społeczność osób, które interesują się technologiami i realizowali wspólne pomysły. Oby jak najwięcej udało wam się zrealizować i mamy nadzieję, że Szkoła Pionierów PFR wam w tym pomoże - apelował Borys.

Szkoła Pionierów PFR przeprowadzi uczestników przez proces budowania i rozwoju projektu technologicznego. Duży nacisk położony będzie na rozwój kompetencji miękkich. - Mówiąc o kompetencjach przyszłości - krytyczne myślenie, kreatywność i rozwiazywanie złożonych problemów - są najważniejszymi umiejętnościami. Próbujemy w PFR myśleć o tym jakie jest DNA polskiego przedsiębiorcy i jak je pobudzać. Zadajemy pytanie jakich kompetencji mu brakuje. Większość z przedsiębiorców ma pomysł na biznes, ale nie wie, jak go rozwijać, nie zna się na sprzedaży, nie wie, jak budować zespół, a jak ma produkt - i zastanawia się jak budować plany marketingowe, to nie wie od czego zacząć - oceniła Eliza Kruczkowska, dyrektor Departamentu Rozwoju Innowacji PFR.

W tym roku w programie jeszcze mocniej postawiono nacisk na transfer dobrych praktyk, doświadczeń biznesowych oraz rozwój multidyscyplinarnych kompetencji przyszłości. To kluczowe czynniki sukcesu w dzisiejszej gospodarce opartej na wiedzy.

- Podczas jednego ze spotkań ktoś mnie zapytał: jaki jest przepis na sukces w biznesie. Każdy z was musi znaleźć swoją drogę na pomysł biznesowy. Istotne jest otwarcie się na perspektywę i doświadczenia innych osób, łączenie tego z praktycznymi umiejętnościami biznesowymi. Co roku realizujemy wiele innowacyjnych projektów biznesowych i wdrażamy najnowsze technologie. Nasze doświadczenia i wiedza mam nadzieję będą interesujące i pomocne, zainspirują do tego, żeby wdrażać własne pomysły - dodał Zapłata.

Plan szkolenia podzielono na etapy. W pierwszym tygodniu uczestnicy przejdą przez temat rozwoju osobistego i tworzenia skutecznego zespołu. To m.in. zwrócenie uwagi, że nie każdy może być liderem, a wciąż pełnić ważną funkcję w przedsiębiorstwie. Kolejny tydzień to modelowanie projektu i marketing, kolejny - sprzedaż i oferta dla inwestora. Ostatni natomiast to szkolenie w Berlinie w German Tech Entrepreneurship Center. O wyborze stolicy Niemiec zadecydowało jej rosnące znaczenie w europejskim ekosystemie innowacji: działa tam najwięcej międzynarodowych zespołów, w tym liczne z Polski. Na wschodzące firmy czeka też najwięcej w Europie zewnętrznego kapitału. Budując swoje produkty pod okiem berlińskim przedsiębiorców związanych z German Tech Entrepreneurship Center, uczestnicy programu poznają możliwości rozwijania swoich projektów pod kątem globalnego skalowania.

- Myślimy o wymianie handlowej między Polską a Niemcami. To pierwszy kraj w kontekście planowanej ekspansji zagranicznej - oceniła Kruczkowska. Uczestnicy spotkają się też z przedstawicielami lokalnych funduszy inwestycyjnych.

bed

INTERIA.PL

Partnerzy serwisu

PKO BP KGHM