Przejdź na stronę główną Interia.pl

Pieniądze to za mało do sukcesu w biznesie

W ciągu najbliższych pięciu lat zmienią się tzw. kompetencje przyszłości i najbardziej cenione będą zdolność krytycznego myślenia, rozwiązywanie złożonych problemów i kreatywność. Dlatego tak ważne są programy dostarczające tych umiejętności – edukacyjne i mentoringowe - mówi Eliza Kruczkowska, dyrektor Departamentu Rozwoju Innowacji w Polskim Funduszu Rozwoju.

Monika Krześniak-Sajewicz, Interia: Grupa PFR mocno stawia na programy mentoringowe i edukacyjne, które mają wyposażyć młodych, przyszłych przedsiębiorców, w umiejętności, które pozwolą na osiągnięcie sukcesu w biznesie.  Eksperci PFR są np. mentorami w programie BCG "EmpowerPL", ale ruszacie też z własnymi, autorskimi projektami. Dlaczego to takie ważne? 

Reklama

- Eliza Kruczkowska, dyrektor Departamentu Rozwoju Innowacji w Polskim Funduszu Rozwoju: Jesteśmy obecni w programie Empower.pl uruchomionym przez BCG i w przyszłym tygodniu inaugurujemy swój własny program Sieć Mentorów PFR. Chodzi o to, że o ile luka w dostępie firm do finansowania jest już domykana, to wciąż jest jeszcze wiele barier kompetencyjnych, związanych z brakiem wystarczających biznesowych umiejętności praktycznych, których edukacja uniwersytecka w pełni nie dostarcza.

Czy pod tym względem odstajemy od innych krajów? Czy nasz system edukacji nawet na kierunkach technicznych i ekonomicznych nie wyposaża w wiedzę, która jest konieczna do prowadzenia biznesu?

- Nasz system edukacji nie sprzyja rozwojowi praktycznych kompetencji i innowacyjności, co odzwierciedla się w niskiej zdolności uczniów do rozwiązywania praktycznych problemów, które wymagają zastosowania posiadanej wiedzy i umiejętności dostosowania się do nowej sytuacji czy kreatywnego myślenia. Tymczasem będąc przedsiębiorcą niemal non-stop zmagamy się z tego typu wyzwaniami, które wymagają niestandardowych rozwiązań.

- Z badań zaprezentowanych podczas Światowego Forum Ekonomicznego wynika, że w ciągu najbliższych pięciu lat zmienią się tzw. kompetencje przyszłości i najbardziej cenione będą: zdolność krytycznego myślenia, rozwiązywanie złożonych problemów i kreatywność.

- Dlatego tak ważne są programy dostarczające tych umiejętności - edukacyjne i mentoringowe. W tym tygodniu zainaugurowaliśmy Szkołę Pionierów PFR - program edukacyjny współorganizowany z University of Cambridge oraz firmami Allegro i TDJ. Wszystkie zajęcia poprowadzą głównie praktycy biznesu. Obecnie młodzi ludzie zanim wybiorą ścieżkę zawodową nie mają możliwości sprawdzenia w praktyce jak to wygląda "od kuchni", a tylko wówczas taki wybór może być w pełni świadomy.

Jakie pytania czy spostrzeżenia mają młodzi ludzie biorący udział w programach, które pozwalają poznać pracę instytucji "od kuchni" ?

- Byłam pozytywnie zaskoczona jak świadomie młodzi ludzie podchodzą do wyboru swojej ścieżki kariery. Minęły już czasy lat 90-tych, kiedy marzeniem było zdobycie pracy. Obecnie pokolenie tzw. milenialsów ma całą listę warunków i oczekiwań - chcą mieć pracę, w której się będą spełniać i rozwijać, w której będzie dobra atmosfera, a przede wszystkim chcą robić coś co ma znaczenie i daje satysfakcję. Bardzo się cieszę, że PFR też jest na takich młodych i kreatywnych ludzi otwarty.

Czy młodzi ludzie, którzy planują rozpocząć własną działalność gospodarczą, mają pomysł na biznes, są świadomi tego, że pieniądze na sfinansowanie projektu to nie wszystko i potrzebne są szczególne umiejętności do prowadzenia biznesu?

- Mam wrażenie, że młodzi przedsiębiorcy są często tak zakochani w swoim pomyśle, że automatycznie zakładają, że będą na nim zarabiać, a nie zawsze jest to poparte konkretnymi założeniami i wyliczeniami. Czasem trzeba ich sprowadzić na ziemię i pokazać, że start-up to nic innego jak biznes w początkowej fazie rozwoju, który posiłkuje się udzielonymi środkami finansowymi, które trzeba zwrócić. Tymczasem często pieniądze z takich funduszy jak venture capital są postrzegane jako prezent, za który można się pobawić w biznes, a nie środki, które mają służyć rozwojowi firmy i zwiększaniu dochodów. Wśród najmłodszych panuje niekiedy przekonanie, że pieniądze można dostać z dotacji unijnych, bo nie wiedzą, że są to fundusze zwrotne.

Jakie programy mentoringowe można uznać za wzorcowe albo takie, którymi warto się inspirować?

- W Polsce dobrze odebrany został program stażowo-szkoleniowy TOP 500 Innovators skierowany do młodych naukowców. Element staży na najlepszych uczelniach zagranicznych jest czymś, co wykorzystaliśmy w Szkole Pionierów. Dodatkową moją inspiracją była francuska École 42 - szkoła programowania założona przez miliardera i filantropa - Xaviera Niela, w której nie ma podręczników, współcześnie wystarczy dostęp do Internetu, by dotrzeć do gigantycznych, darmowych zasobów wiedzy. Zrezygnowano z tradycyjnego nauczania opartego na wykładach profesorów, a dostać się do niej można wyłącznie poprzez rozwiązanie kilkunastu testów na logiczne myślenie. Według Niela wykształcenie najlepszej kadry wymaga stworzenia zupełnie innego systemu nauczania, kompletnie innego od tradycyjnego, który przygotuje do wykonywania czyiś poleceń zamiast rozwijać kreatywność.

- Niedawno robiliśmy ankietę wśród młodych przedsiębiorców i jasno z niej wynika, że oprócz finansowania potrzebują oni właśnie wiedzy biznesowej od praktyków. Dlatego zakładam, że warsztaty prowadzone przez profesjonalistów w Szkole Pionierów PFR będą się cieszyły dużą popularnością. Ponadto, jeszcze w czerwcu rozpoczniemy kolejny program PFR oparty o wymianę wiedzy z praktykami biznesu - tym razem skierowany do całych zespołów - Sieć Mentorów PFR. Będą mogły się do niego zgłaszać start-upy z konkretnym wyzwaniem biznesowym w takich obszarach jak sprzedaż czy tworzenie produktu. Doświadczeni mentorzy poświęcą swój czas, by pomóc znaleźć im rozwiązanie. Ogromnie mnie cieszy, że udało nam się zebrać wokół PFR świetnych praktyków. Marzy mi się, żeby na polskich uczelniach były też zajęcia z ludźmi biznesu, którym udało się osiągnąć sukces by w ten sposób dzielili się swoją praktyczną wiedzą ze studentami.

Rozmawiała Monika Krześniak-Sajewicz

Reklama

Najlepsze tematy

Patroni

Ministerstwo Rozwoju Ministerstwo Cyfryzacji Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej

Partnerzy

PKO BP Grupa TAURON Coca-Cola HBC

Partnerzy mediowi

Interia RMF TVP Forum Ekonomiczne wysokienapiecie.pl