Przejdź na stronę główną Interia.pl
Reklama

Polski Fundusz Rozwoju wspiera budowę Trasy Łagiewnickiej

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) sfinansuje budowę wewnętrznej obwodnicy Krakowa - poinformowali w środę wicepremier i minister rozwoju Mateusz Morawiecki oraz szef PFR Paweł Borys. Całkowity koszt inwestycji jest szacowany na ok. 1 mld zł, z czego PFR dostarczy 200 mln zł.

Umowę o finansowaniu inwestycji podpisali w siedzibie Ministerstwa Rozwoju w Warszawie Paweł Borys oraz szef spółki Trasa Łagiewnicka Jerzy Marcinko.

- Trasa Łagiewnicka jest przykładem nowoczesnej sieci transportowej pomyślanej tak, aby jak najlepiej służyć potrzebom gospodarczym Krakowa i całej Małopolski oraz podnieść jakość życia mieszkańców. Rozbudowując i modernizując sieci transportowe i techniczne wzmacniamy pozycję konkurencyjną poszczególnych regionów Polski i zarazem całego kraju. Intensyfikacja inwestycji samorządowych jest istotna z punktu widzenia przyspieszenia wzrostu gospodarczego w latach 2017-2018 - mówi Mateusz Morawiecki, wicepremier, minister rozwoju i finansów.

Reklama

Morawiecki mówił również, że trasa łączy w sobie kilka źródeł finansowania pod realizację "bardzo skomplikowanego projektu inwestycyjnego". W finansowanie inwestycji zaangażowany jest także Europejski Bank Inwestycyjny oraz Bank Gospodarstwa Krajowego.

- Uruchomienie pieniędzy pozaunijnych jest dla nas bardzo ważne, bo tym samym uruchamiamy zupełnie inne pokłady finansowe, które możliwe są do wsparcia różnego rodzaju projektów drogowych - powiedział Morawiecki.

PFR określa drogę jako "jedną z najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych Krakowa". Jak tłumaczy, mierząca ok. 4 km Trasa Łagiewnicka to część wewnętrznej obwodnicy miasta, której budowa przyczyni się do odciążenia ruchu drogowego w ścisłym centrum i połączy ze sobą południowe dzielnice.

Harmonogram zakłada rozpoczęcie prac budowlanych w 2017 oraz ich zakończenie w 2020 roku.

W ramach inwestycji powstanie nowoczesna arteria o długości ok. 4 km, łącząca istniejącą ulicę Grota-Roweckiego z węzłem ulic Witosa, Halszki i Beskidzkiej. Projekt przewiduje wybudowanie dwóch jezdni z trzema pasami ruchu oraz torów tramwajowych. Przedsięwzięcie wymaga również wydrążenia trzech tuneli o łącznej długości około półtora kilometra, wybudowania bezkolizyjnych skrzyżowań, nowego, zintegrowanego przystanku kolejowo-tramwajowo-autobusowego z centrum obsługi podróżnych, wytyczenia kładki dla pieszych i rowerzystów, budowy dwóch mostów (w tym kolejowego), przebudowy koryta rzeki Wilga, a także wybudowania przystanków autobusowych, chodników, ścieżek rowerowych i ekranów akustycznych.

Realizacja inwestycji przyczyni się do odciążenia ruchu w rejonie ścisłego centrum Krakowa (w tym w rejonie alei Trzech Wieszczów) poprzez bezpośrednie połączenie południowych dzielnic miasta. Trasa umożliwi przejęcie ruchu międzydzielnicowego z centrum, co przełoży się na zmniejszenie emisji spalin.

- Cała trzecia obwodnica Krakowa, której istotną częścią jest Trasa Łagiewnicka, polepszy jakość komunikacji miejskiej zwiększając przepustowość oraz prędkość transportu. Przyczyni się także do wzrostu bezpieczeństwa poprzez znaczące zmniejszenie ruchu drogowego w historycznym centrum miasta - podkreśla Paweł Borys, prezes Polskiego Funduszu Rozwoju.

Założenia inwestycji zostały opracowane wspólnie przez Polski Fundusz Rozwoju i Kraków, na mocy podpisanego przez strony porozumienia. Główny ciężar prac projektowo-koncepcyjnych oraz symulacji budżetowych projektu spoczywał na mieście, zaś PFR odpowiadał między innymi za wypracowanie struktury prawnej oraz modelowanie finansowe przedsięwzięcia, jak również za aranżację finansowania.

Budowa Trasy Łagiewnickiej będzie finansowana także z innych źródeł. Niemal 300 mln zł kredytu zapewni działający w ramach Grupy PFR Bank Gospodarstwa Krajowego. W grudniu 2016 r. zgody kredytowe uzyskał także Europejski Bank Inwestycyjny. Szacowana wysokość finansowania EBI w ramach Planu Junckera to niemal 400 mln zł. Miasto wystąpiło również o blisko 100 mln zł dotacji unijnej z Programu Infrastruktura i Środowisko na tramwajową część projektu. Wniosek jest w trakcie oceny przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Całkowity koszt inwestycji, z uwzględnieniem finansowania w okresie budowy, szacowany jest na ok. 1 mld zł.

- W okresie ostatniego półtora roku jako Grupa PFR sfinansowaliśmy inwestycje infrastrukturalne o wartości ponad 10 mld zł. Istotny udział mają tutaj projekty realizowane przez Bank Gospodarstwa Krajowego i Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości - podkreśla Paweł Borys.

pb, pap


INTERIA.PL

Partnerzy serwisu

PKO BP KGHM