Przejdź na stronę główną Interia.pl
Reklama

​Spadają ceny gazu do celów napędowych

Zerowa stawka akcyzy przekłada się na obniżkę cen gazu CNG i LNG do celów napędowych. PGNiG poinformował, że w wyniku wejścia w życie nowych regulacji podatkowych paliwo gazowe potaniało średnio o 33 grosze netto za metr sześcienny. PGNiG spodziewa się, że przełoży się to na wzrost floty napędzanej tego typu paliwami.

- Teraz opłacalność użytkowania pojazdów zasilanych gazem CNG i LNG względem "diesli" będzie zdecydowanie większa, co istotnie przyspieszy proces wymiany flot autobusowych w polskich miastach - powiedział Henryk Mucha, prezes zarządu PGNiG Obrót Detaliczny.

PGNiG podkreśla, że nowe regulacje pozwolą skuteczniej walczyć ze smogiem, szczególnie w miastach. Będą też bodźcem do rozwoju całego sektora transportowego, który już zainwestował lub właśnie planuje zainwestować w ekologiczny transport oparty na paliwie CNG lub LNG.

Gazowa firma spodziewa się, że spadek cen napędzi lokalny rynek transportowy małego i średniego biznesu. Dotyczy to między innymi firm kurierskich, różnego typu dostawców towarów, a także firm, które posiadają floty pojazdów. - Skorzystanie przez nich z paliwa CNG będzie istotnym elementem obniżenia kosztów w porównaniu do pojazdów zasilanych benzyną czy olejem napędowym - podkreśla Marcin Szczudło, wiceprezes PGNiG Obrót Detaliczny. 

Reklama

PGNiG poinformował, że najtaniej sprężony gaz ziemny (CNG) można kupić w Gdyni, Kobylnicy, Wałbrzychu, Wrocławiu i Tychach (po 3,31 zł za metr sześc.). Wcześniej, przed ogłoszeniem zerowej stawki, CNG kosztowało tam 3,73-3,74 zł za metr sześc.

Gaz ziemny, czyli wydobywany spod ziemi metan, w postaci sprężonej (CNG) i skroplonej  po schłodzeniu (LNG) to ekologiczna alternatywa dla oleju napędowego, który przeważa w polskim transporcie publicznym. Zastosowanie gazu w napędach oznacza nawet dziesięciokrotnie mniejszą emisję zanieczyszczeń powietrza.

W ostatnich dwóch latach widoczny był rozwój sektora CNG w Polsce. W bieżącym roku PGNiG Obrót Detaliczny podpisał listy intencyjne zakładające budowę infrastruktury do tankowania gazu CNG w Łomży, Suwałkach, Bielsku-Białej, Kielcach i Lubinie. Wcześniej, na wykorzystanie gazu ziemnego do zasilania pojazdów użyteczności publicznej, zdecydowały się także: Warszawa, Tarnów, Kielce, Rzeszów czy Tychy.

W najbliższym czasie po  polskich drogach będzie jeździć łącznie 500 autobusów gazowych zasilanych CNG. Szacuje się, że  do 2023 r. będzie ich już ponad 1 tysiąc.

morb

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: gaz LNG | PGNiG

Partnerzy serwisu

PKO BP KGHM